Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Han får uppdraget att få ut Coop ur träsket

Thomas Areskoug, affärsområdesdirektör marknad på Coop.

KF:s ordförande Anders Sundström, 61, har gett Coops affärsområdesdirektör marknad, Thomas Areskoug, 42, ett tufft uppdrag.

Han ska dra upp förlusttyngda Coop ur träsket och avskaffa återbäringen den 30 juni.

Frågan är vad som händer med alla intjänade slantar – om de fryser inne?

– Nej, poängen kan man lösa in under juli och augusti, säger Thomas Areskoug till Expressen.se.

Har kostat ofantliga summor

KF, som äger affärsrörelsen Coop, har blött miljoner i flera år. Branschkännare anser att det bara är Coop och SAS som tillåtits gå med så stora förluster utan att läggas ned.

2012 var förlusten 2 miljarder kronor och i fjol tillsattes Anders Sundström som ordförande för Kooperativa Förbundet för att rensa och försöka göra företaget lönsamt igen.

Återbäringen, som medlemmar med Med Merakort fått, har kostat ofantliga summor – i fjol så mycket som 886 miljoner kronor. Därför skrotas systemet med återbäring den 31 juni. I stället införs ett program där medlemmarna får samla poäng – precis som i många andra affärer.

Förr i tiden samlade Konsums medlemmar kassakvitton ett helt år och redovisade sedan summan för hur mycket man handlat – och fick någon procents återbäring. I dag har KF cirka 3,4 miljoner medlemmar – men alla är inte tillräckligt lojala.

Nu är det Med Mera-kortet som gäller för att få återbäring.

Men i sommar är det slut på återbäringen – i stället ska kunderna samla poäng och få rabatter på enskilda varor. Eller få rabattcheckar som kan lösas in i butiken eller kunna samla poäng och till exempel göra resor.

Har kostat miljarder

Bakgrunden är att nuvarande återbäringsprogrammet har kostat miljarder kronor sedan det infördes, pengar som ätit upp vinster och gjort det nästan omöjligt att satsa nytt.

2012 var förlusten 2 miljarder kronor – då ställdes allt på sin spets; nu var det på liv och död för den stora koncernen. Därför sjösatte Anders Sundström – tidigare arbetsmarknadsminister och vd för Folksam – ett sparprogram på en halv miljard för ett år sedan.

Och nu plockas återbäringen bort, den som i fjol gav medlemmarna 886 miljoner kronor.

Få poängen inlösta

Marknadschefen Thomas Areskoug, vad ska medlemmarna som gnetat ihop sina poäng göra när återbäringen försvinner i sommar?

– De kan lösa in sina pengar i sin butik under juli och augusti. Är man bortrest under två månader är det bara att ta kontakt med vår kundtjänst och få pengarna utbetalda, säger Areskoug.

Återbäringen har blivit en för dyr affär?

– Investeringen i återbäring har inte varit ett sätt som våra kunder har velat att pengarna ska fördelas. Därför gör vi om programmet. Från den 1 juli får kunderna i stället möjlighet att samla poäng på sina köp.

Hur vet man att det kommer att fungera?

– Det kan man aldrig vara helt säker på, men vi började utarbeta programmet för ett år sedan. Vi har gjort både kvalitativa och kvantitativa undersökningar bland kunderna och kommit fram till att det här programmet är någon som kunderna vill ha.

Vill göra Coop attraktivt

Coop måste spara 300-500 miljoner kronor per år – det är mycket pengar?

– Ja, det är mycket pengar. Men det har inget med återbäringsprogrammet att göra, utan det är pengar som Coop centralt behöver förstärkas med. Våra konsumenter ville inte ha programmet med återbäring, de vill hellre ha billigare varor och riktade erbjudanden. Hittills har vi haft "en vara till alla". I framtiden kommer du att få rabatt på varor utvalda på vad en enskild kund handlar, säger Thomas Areskoug.

Är det här sista chansen för Coop att ta sig upp ur träsket?

– Jag vet inte om man kan säga att vi är i träsket, men vår målsättning är att göra Coop till en mer attraktiv kedja för våra kunder. Vi har förlorat i attraktivitet och marknadsandelar under flera år. Det är klart – de förändringar som vi nu gör är en mycket viktig del i vad vi gör.

Varför har Coop förlorat marknadsandelar?

– Mycket beror på att vi inte har upplevts som prisvärda. Våra kunder vill att det ska vara prisvärt, de vill ha hög servicegrad, det ska vara rent och snyggt och att vi tar vårt ansvar i hållbarhet och ekonomi, säger Thomas Areskoug.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!