I början av februari i år blev det efter en intensiv budstrid klart att Bonnier, tillsammans med norska Amedia, köper Mittmedia.
Förvärvet, som totalt innefattar 28 lokaltidningar med sammanlagt 1 100 anställda runtom i Sverige, blev godkänt av Konkurrensverket i slutet av mars.
Nu är det klart att Mikael Nestius blir affärschef för Mittmedia.
Enligt honom kommer läsarna inte märka så mycket dag ett – men framtidsplaner finns.
– Jag hoppas till hösten att de kommer märka det utav att vi får en ännu starkare lokaljournalistik ute på de orterna där de här tidningarna är superviktiga, säger han till Expressen TV.
– Det viktigaste för läsarna och alla som bor i de här orterna är naturligtvis att vi kan skapa en ännu bättre lokaljournalistik. Vi har en idé om att den ska vara ännu lokalare och ännu mer.
”Bolaget går inte bra”
Målet är att Mittmedia ska vara närvarande på så många orter som möjligt och ha så många lokaler varumärken som det går.
– Och att de klarar den ekonomiska kris som man ändå ska vara medveten om har funnits. Få dem att överleva, blomstra och kanske i den bästa av världar se till att vi kan skapa nya lokala varumärken, säger Mikael Nestius.
Enligt media hotades Mittmedia av konkurs, och Mikael Nestius säger att det blir både satsningar och besparingar.
– Det måste det bli i ett sånt här case. Bolaget går inte bra, så vi kommer behöva spara en del pengar.
– Men vår huvudstrategi är att öka intäkterna, och framför allt intäkterna från läsarna, att få fler som är beredda att betala för innehållet.