Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hamburgerkedjan skojar med prins Carl Philip

Den egentlige formgivaren till "Slottet brinner" påstods vara författaren och formgivaren Eric Ericson. Foto: CLAUDIO BRESCIANI / SCANPIX / SCANPIX SWEDEN
Nu skämtar hamburgarkedjan Burger King med Prins Carl Philip i en ny reklamfilm. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT
Burger King skämtar med prins Carl Philip.Foto: JAN WIRIDEN / GT/EXPRESSEN

Hamburgerkedjan Burger King skämtar med prins Carl Philip i en ny reklamfilm. 

I filmen tar man upp de fem år gamla plagieringsanklagelserna mot prinsen. 

Det var designtidskriften Form som 2013 berättade att den eldskärm som tre år tidigare lanserats som prins Carl Philips produkt, i själva verket inte var prinsens. Den egentlige formgivaren till "Slottet brinner" påstods vara författaren och formgivaren Eric Ericson. 

– Det var inte meningen att det skulle bli så här. Att det blev så här handlar om att jag har respekterat Eric Ericsons vilja, att vara anonym. Jag har hela tiden sagt till Eric att jag tycker att vi båda ska stå med som formgivare, sa prins Carl Philip till Expressens Malin Roos då

– Det är inte ovanligt att det finns en designgrupp eller ett designsamarbete och det handlar det om här också. Det är resultatet av en underhållande och väldigt kreativ process mellan mig och Eric, där vi har utvecklat eldskärmen tillsammans, sa prinsen.

Burger King skämtar med prins Carl Philip 

Ericson pratade i sin tur i intervjuer om prinsens bristande engagemang och kunskap.

Nu skämtar Burger King med prins Carl Philips eldskärm. I en reklamfilm, i samband med att de också lanserar egna gnistskydd, berättar de historien om en prins som avslöjas med att plagiera som en klassisk saga. På rim förklarar de hur prinsen skapade "en scen" och "en skandal" och hur svenska folket inte var roade. 

– Det är en ganska välkänd historia som många känner till och den figurerade ganska mycket i tidningarna när det hände. Vi har försökt tolka den på ett balanserat, snällt och schyst sätt, säger Björn Ståhl, ECD vid reklambyrån Ingo som är ansvarig för filmen.

De hoppas att Carl Philip kommer att tycka att filmen är rolig. 

– Vi bedömde att det är en schyst nivå och en bra historia, snyggt gjord och med glimten i ögat hela tiden, säger Ivo Zakowski, vd för Burger King. 

– Vi tror absolut inte att någon tar illa upp, säger han.

Björn Ståhl instämmer. 

– Carl Philip har visat många gånger att han har humor och distans när det gäller det som händer runtomkring honom. Det hoppas vi att han har nu också, säger Björn Ståhl.

Expressen har varit i kontakt med Margareta Thorgren på hovets informationsavdelning som avböjer att kommentera då videon inte publicerats ännu.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.