"Annonsen" på Facebook.
"Annonsen" på Facebook.

Hackerangrepp mot H&M - expert varnar

Publicerad

Falska H&M-annonser som bjuder på gratis presentkort sprids just nu på Facebook.

Nu varnar Anne-Marie Eklund Löwinder, expert på IT-säkerhet, för att den kan sprida virus.

- Det mest uppenbara är att man får sin dator smittad av skadlig kod, säger hon.

En H&M-annons där det påstås att klädjätten skänker bort gratis presentkort cirkulerar på Facebook. Vid midnatt mot onsdagen hade redan drygt sex miljoner människor klickat på länken. Men enligt klädjätten H&M handlar det om en falsk annons.

- Det är inte H&M som är avsändare. Vi delar inte ut gratis presentkort. Vi har anmält detta till Facebook och hoppas att de snart ska få stopp på dessa falska annonser, säger Charlotta Nemlin på H&M:s pressavdelning, till Expressen.se.

"Alltid en risk"

Anne-Marie Eklund Löwinder, informations- säkerhetsansvarig på Stiftelsen för internetinfrastruktur, varnar nu för att klicka på den falska annonsen.

- Det är ju tyvärr så att det är väldigt mycket som är i omlopp på nätet och det är alltid en risk man tar när man klickar på olika typer av annonser i olika typer av sammanhang, säger hon.

Kontroll över dator

- Jag vet inte exakt vad som döljer sig bakom det här. Men det mest uppenbara är att man får sin dator smittad av skadlig kod eller virus av annan karaktär. En sådan här skadlig kod kan innehålla en trojan som samlar information som du har på din dator och skickar i väg de till tredje part, eller en kod som tar kontroll över dator som gör att den kan användas för att hacka andra.

Vad har du för råd för att undvik virus?

- Jag brukar säga man ska vara lite försiktig på allt man ser. Det som låter för bra för att vara sant är också ofta det. Man kan kika runt, googla och titta i olika forum och se om det är någon som har skrivit om det. Sedan är det alltid bra att ha ett uppdaterat virusprogram, säger Anne-Marie Eklund Löwinder.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag