Carl Gyllfors. Foto: SVT
Carl Gyllfors. Foto: SVT

Gyllfors: "Tror vi kan ge en bra vård och göra vinst"

Publicerad
Uppdaterad
Många frågor - men nästan inga svar.
Utskällda Carema Cares vd Carl Gyllfors kan inte förklara varför skandalerna kring företaget fortsätter att dugga tätt.
Han är heller inte säker på att det behövs mer personal.
- Det är en jättesvår fråga, säger han i SVT:s "Agenda".
Carema Cares vd satt lätt ihopsjunken, med armarna utmed sidorna när han ställdes mot väggen efter de många skandalerna som uppdagats inom äldrevårdsföretaget den senaste tiden.
Anställda har vittnat om pensionärer som tvingas sitta i skitiga blöjor, blöjvägning för att minimera antalet byten – och i ett fall ska en pensionär ha tvingats sitta döende ensam framför tv:n.
Gyllfors säger att han förstår att det är svårt att känna förtroende för bolaget efter alla rapporter om missförhållanden.
– Ja, absolut. Det är ganska lätt att förstå. En del av det som beskrivs är sant, men allt är inte sant, säger han i "Agenda".
Samtidigt har han ingen förklaring på varför skandalerna fortsätter florera kring Carema Care.
– Jag ser ingen gemensam nämnare, möjligen en gemensam lösning: att säkra upp att vår personal har rätt utbildning och att de ges rätt tid för att verka i vård och omsorg i det personliga mötet med de som bor hos oss.

"Jättesvår fråga"

Anställda vittnar om stor personalbrist, men Gyllfors hävdar att företaget har tillräckligt stor bemanning enligt gällande avtal. Han kan inte svara på om bemanningen behöver utökas.
– Det är en jättesvår fråga.
Han säger dock att företaget kommer att anställa fler – men kan inte svara på hur många.
– Det är självklart att vi ska ge en bra vård och att vi ska ha tillräckligt många människor, men jag kan inte här och nu säga att vi ska öka tio procent.
Gyllfors förnekar att vården inte får kosta mer för ägarna.
– Nej det är fel, vi ska ha den kvalitet som är en riktigt bra kvalitet och det får kosta.

"Ser inte bra ut"

I torsdags beslutade Carema Care att slopa ledningens bonusar – en och en halv vecka efter att skandalen briserade. Gyllfors håller med om att det borde ha gjorts tidigare.
– Det är klart att det inte ser bra ut. Det fattar jag också.
Han försvarar möjligheten att tjäna pengar på vård.
– Jag tror att vi kan ge en bra vård och göra vinst.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag