Sedan 2019 har Expressen drivit sektionen ”Föreningsliv” tillsammans med Folkspel som kommersiell partner. Det har resulterat i hundratals berättelser som belyst den svenska idrottens gräsrotsrörelse och journalistik som berört hundratusentals svenskar.
Samarbetet har nu uppmärksammats av det internationella priset Native Advertising Awards, som under en direktsänd gala på onsdagen belönade projektet med en guldmedalj i kategorin ”Best integrated Program” och silver i kategorin ”Best Native Advertising Program B2C”.
– Vi har skapat ett unikt samarbete med Expressen där föreningslivet har lyfts på ett fantastiskt sätt, säger Henrik Lindroth, marknad- och kommunikationschef på Folkspel.
”Har ett fantastiskt team”
Bakom produktionen står Bonnier News Brand Studio, som totalt tog hem hela fem medaljer i tävlingen. Förutom Folkspel prisades också samarbeten som gjorts med kunderna Valen och Din Elon.
– Förklaringen till de här framgångarna är att vi har ett fantastiskt team som uppvisar engagemang. Det är väldigt roligt att det här nu uppmärksammas internationellt, säger Mats Dicklén, chef på Bonnier News Brand Studio.
Här är alla medaljer till Bonnier News Brand Studio:
Best integrated Program (Omni-channel integration)
Kund: Folkspel
GULD
Best Native Advertising Program (B2C)
Kund: Folkspel
SILVER
Best Use of Print Media
Kund: Valen
SILVER
Best use of Native Advertising on a Small Budget
Kund: Din Elon
BRONS
Native Advertising Agency/Studio of the Year (over 20 employees)
Bonnier News Brand Studio
BRONS