Bakom utformningen av kampanjen står reklambyrån Bulldozer i Värmland.
Bakom utformningen av kampanjen står reklambyrån Bulldozer i Värmland.

Gudrun Schyman om kampanjen: "Fullkomligt korkat"

Publicerad
Uppdaterad
28 kommuner i landet har gått samman i vårens kampanj av "Stoppa langningen".
Nu har en het nätdebatt blossat upp kring projektets ojämställda affischer - och bloggarna får medhåll av Gudrun Schyman (FI).
- Den befäster stereotypa könsroller. Fullkomligt korkat, säger hon.
Samtidigt som vårens kampanj syns i många svenska städer växer kritiken mot projektets tidigare affischer. De har även uppmärksammats på Expressens ledarsida.
I kampanjen finns slogans som ”Din dotter är fortfarande oskuld - men när hon druckit av vinflaskan du gav killarna törs hon nog gå hela vägen”.

Rest runt i skolor

Bakom utformningen av kampanjen står reklambyrån Bulldozer i Värmland.
– Det här arbetet har varit ett samarbete med gymnasister. Vi har rest runt i skolor och pratat med eleverna eftersom det är de som blir utsatta för langning. Det har även varit ett samarbete med kommunerna, säger Jenny Eklund, vd för Bulldozer.
Enligt Jenny är det tre olika områden där alkoholen ställer till stora problem: olyckor, våld och sexrelaterade problem. Och när det gäller sex är det oönskat sex som är det största bekymret.
De uppmärksammade affischerna har i dagarna skapat debatt på nätet. Sex- och relationsbloggaren Gustav Almestad är en av många som har engagerat sig.
Han skriver på sin blogg att kampanjen Stoppa langningen använder skräckpropaganda och helsvensk hederskultur:
”Det är bara att välja om det innebär att tjejer inte kan tänkas ha lust nyktra/frivilligt, eller om män kan inte förbrukas på samma sätt. Klart står i alla fall att ingen var uppskrämd över att de vinbjudande killarna var fulla nog att ha sex.”

Schyman upprörd

– Jag kan förstå att man kan uppfatta det så. Men den här reklamen ska vända sig till föräldrar. Ibland tenderar ungdomar att bli av med oskulden på sätt som inte är så himla bra. Det kanske är bättre att bli av med oskulden när man själv känner att man vill och har lust. Inte vid ett tillfälle när man är skitfull, säger Jenny Eklund.
– Hade vi i stället skrivit ”Din son är fortfarande oskuld....” hade folk fastnat på  "aha, var det tjejer som söp ner honom”. Det hade inte känts alls på samma sätt relevant i den vardag folk lever i.
Feministiskt initiativs ledare Gudrun Schyman blir upprörd när hon får höra om affischernas budskap.
Hon tycker det kan vara läge att även reklamvärlden tänker över vilka budskap de för ut.
– Den här kampanjen är ju ett exempel på hur man permanentar stereotypa könsroller. Den riktar sig dessutom till unga människor. Det är fullkomligt korkat.
Hon tycker däremot att det är bra att det blir en diskussion kring sprit, makt och kön.
– Det behövs verkligen. Det är väldigt viktigt att föra en jämställdhetsdebatt och ta just spriten som ett exempel.

Byrån jättenöjd

Jenny Eklund tycker visserligen att det är viktigt att reklambyråer tänker på jämställdhet, men bara till en viss gräns.
– Om vi går i bräschen för mer jämställdhet än vad omvärlden vill, kommer omvärlden fastna på det i stället för att se det reklamens budskap, säger hon och berättar att man på byrån är jättenöjd med kampanjen:
– Vi har verkligen lyckats, det här är en kampanj som har gjort det den skulle. Budskapet har verkligen gått hem. Langningen ha minskat och tipsen till polisen ökat.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag