Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Grönt ljus för utbyggd blå linje

Tunnelbanans blå linje.

Region Stockholm har fått tillstånd av mark- och miljödomstolen att förlänga tunnelbanans blå linje från Kungsträdgården till Nacka, skriver SVT Nyheter Stockholm.

Men tillståndet är förenat med stränga villkor.

”Det finns inte utrymme för några misstag” skriver domstolen i ett pressmeddelande.

Kungsträdgården i centrala Stockholm är i dag ändstation för tunnelbanans blå linje. Men Region Stockholm vill bygga ut linjen via Södermalm till Nacka med sex nya stationer: Sofia, Hammarby kanal, Sickla, Järla, Nacka och en ny station i Slakthusområdet. 

Gullmarsplan kommer också att få en ny plattform. Tunnelbanan ska gå under mark hela sträckan.

Och nu har alltså mark- och miljödomstolen domstolen gett klartecken. Regionen kan starta anläggningsarbetena genast, skriver domstolen i ett pressmeddelande.

För att kunna bygga och driva den nya tunnelbanan behöver landstinget leda bort det grundvatten som läcker in i utsprängda utrymmen. 

Det kan leda till sänkta grundvattennivåer utmed tunnelsträckningen. För att undvika skador i omgivningen kan det bli nödvändigt att hålla uppe grundvattennivån genom infiltration av vatten från markytan, enligt pressmeddelandet.

Stränga villkor

Domstolen sätter upp stränga villkor för bortledning av inläckande grundvatten och för kontroll av den planerade grundvattenbortledningen.

Förlängningen av den blå linjen är planerad att gå genom Stockholms mest centrala delar, konstaterar mark- och miljödomstolen, och skriver:

”Längs hela sträckan finns bebyggda fastigheter och anläggningar som sammantaget representerar synnerligen betydande ekonomiska värden och bitvis omistliga kulturvärden. Det finns inte utrymme för några misstag från landstingets sida när tunnelbanan byggs. En central fråga i tillståndet är därför hur byggandet av den nya tunnelbanan ska kunna ske utan att det blir skador på byggnader, ledningar och vägar.”

Kan överklagas i två instanser

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, säger i ett pressmeddelande att tillståndet är ett ”glädjande besked”:

– Det innebär att den största utbyggnaden av tunnelbanan på över 40 år kan gå vidare och att vi snart kan se spadar i marken från Kungsträdgården till Nacka och Söderort.

Domen kan överklagas till Mark- och miljööverdomstolen och därefter till Högsta domstolen, meddelar mark- och miljödomstolen.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.