Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Gratiswebben ett minne blott

Den fria webben krymper stadigt.
Efter år av motstånd tycks vi också vara beredda att betala för det vi hämtar på nätet. Det gör redan 100 000-tals svenskar och de blir allt fler.
Ekonomiskt hårt ansatta webbsidor tjänar nu miljoner och dessutom återvänder annonsörerna.
En gång skulle allt på internet vara gratis och tillgängligt för alla. Numera möts du allt oftare av texten: "Bli medlem. . . det kostar" Inte ens att söka eller bli sökt är längre gratis. Den omåttligt populära söktjänsten Google är visserligen gratis. Å andra sidan betalar företag, organisationer och andra miljoner för att just deras sida ska hamna högt på träfflistan. För vem vill ligga som nummer 7 322 på listan över träffar? Öppna plånboken När internet började slå igenom under slutet av 1990-talet skulle allt betalas med reklam. Men reklamintäkterna tröt. Att få folk att öppna plånboken visade sig vara svårare än man trott. Receptet blev individualiserade tjänster på sidorna och hårt specialiserade tjänster. Diversebutiken Spray har gått från att vara diversebutik till att vara en kontaktsida för vuxna, med några hårt nischade tjänster. Är det tillräckligt intressant, ja då är vi beredda att betala. Må det sedan handla om nyheter, sökningar, kontakter, tjänster, hälsa ... Lojalitet Den bland tonåringar så populära sidan Lunarstorm får numera nästan hälften av sina intäkter från medlemsavgifter. Det blev 16 miljoner kronor förra året från många av sidans 1,3 miljoner medlemmar. - Framgången kommer av att vi byggt upp sidan under lång tid och skapat lojalitet bland medlemmarna, säger Lunarstorms grundare Rickard Eriksson till tidningen Internetworld. Aftonbladets medlemsklubb Plus och andra betaltjänster står, enligt tidningen, ett år efter starten för 12 procent av intäkterna. Ett rent guldägg i sammanhanget torde Viktklubben vara. Där betalar 80 000 medlemmar 398 kronor var om året för att få vara med. Reklam tar fart Andra har uppfattat vad som är på gång. Alla populära hemsidor som till exempel TV 4:s tar betalt för att ge tillgång till delar av hemsidan. Tidningen Dagens Industri gör detsamma och ett 50-tal andra dagstidningar är också redan i gång med det eller har långt framskridna planer. Möjligheten att ta betalt via till exempel mobilen eller internet öppnar helt nya vägar att skapa betaltjänster. Framgång föder - som alla vet - framgång. Medan annonsörerna skydde internet som pesten under IT-krisen är det numera annat ljud i skällan. Vinst Tidningen Resumé konstaterar att när annonsmarknaden i medierna nu börjar återhämta sig efter lågkonjunkturen är det annonseringen på internet som går i bräschen. - Första halvåret kommer MSN Sverige att ha tredubblat annonsintäkterna jämfört med samma tid förra året, säger till exempel MSN-chefen Thomas Minnhagen till tidningen. Förlust har också vänts till vinst. Di.se gick till exempel med 7 miljoner kronor i vinst förra året.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!