Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Gottröra-hjälten: "Jag ångrar mig"

Alla 129 människor ombord på SAS-planet överlevde kraschen, mycket tack vare Per Holmberg som sprang fram till cockpit och hjälpte till.
Han var hjälten som räddade 129 liv i Gottröra, fick medalj och hyllades av kungen.
Men SAS-piloten Per Holmberg, 62, väntar fortfarande - 15 år senare - på upprättelse.
- Jag ångrar att jag inte satt kvar i sätet och struntade i att ingripa, säger Per Holmberg till Expressen.
- Men då hade du och alla andra i planet förmodligen dött, det kan du väl ändå inte mena, säger jag. Per Holmberg svarar: - Jo, så tänker jag. Jag ångrar att jag klev upp ur min stol och rusade fram till cockpit. Jag vet att jag gjorde rätt, men det har bara blivit skit. Jag överlevde kraschen - men till vad? När Per Holmberg 15 år senare besöker Gottröra hittar han liten plåtbit från planet - På fyra minuter förlorade jag tio år av mitt liv. Jag gick från 47 till 57 år på grund av händelsen.

Skadan tog ut sin rätt

Haverikommissionen konstaterade att Per Holmbergs insats förmodligen räddade alla ombord från en ännu värre krasch och ett dystrare slut. Per Holmberg började flyga igen när han tillfrisknat. Men kraschen hade satt sina spår i hans huvud. - I två och ett halvt år flög jag för SAS. Sedan tog skadan ut sin rätt. Jag hade ont i vänstra axeln och varje dag funderade jag: om det inträffar en incident - klarar jag av den? SAS gav honom pension 1995. 1993 fick Per Holmberg ta emot kung Carl Gustafs medalj för sin hjälteinsats i Gottröra. Kungen, som jag gick i kadettskolan med, är en av dem som stöttat mig, säger Per Holmberg Men då kom nästa smäll. Per Holmberg var, genom SAS, försäkrad i Skandia. Försäkringen borde ge honom ersättning för förlorat flygcertifikat - och förlorad möjlighet att jobba. - Skandia vägrade betala, eftersom jag anmälde skadan sedan jag avslutat min anställning - och då gällde inte försäkringen längre, suckar Per Holmberg. Det slutade dock med att SAS betalade licensförlusten. 52 procent gick direkt i skatt.

Fick miljardböter

Om det tvistar han och skatteverket just nu i kammarrätten. Per hade en egen försäkring i Skandia via facket, Svensk Pilotförening. Men Skandia sade upp försäkringen som via försäkringsmäklaren Mercer överfördes till det amerikanska bolaget Marsh & McLennan, som senare dömdes till miljardböter för ruffelaffärer. Även det bolaget nekade att betala ut försäkringspengar eftersom Per hade skadat sig innan de tog över försäkringen. Nu har Per Holmberg stämt bolaget Mercer, som förmedlade försäkringen. Men det är oklart till vilket bolag; det bolag som man hänvisat till har likviderats... Pers advokat Hans Ulrich von der Esch säger: - Det här är fiffel och båg rakt igenom. Mercer har lurat skjortan av Per.

"En stor hjälteinsats"

Per Holmberg har i sin kamp för upprättelse fått stöd och hjälp av Nils Benker, som jobbade i statens haverikommission. Han säger: - Per blev av med sitt jobb efter en stor hjälteinsats. Jag är förvånad över hur dåligt behandlad han har blivit. Mercers vd Joakim Alm säger: - Vi avböjer att göra några kommentarer.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!