– Det är en annorlunda känsla, men det fungerar bra, säger Göran Sandberg som nu arbetar i kjol. Foto: Privat– Det är en annorlunda känsla, men det fungerar bra, säger Göran Sandberg som nu arbetar i kjol. Foto: Privat
– Det är en annorlunda känsla, men det fungerar bra, säger Göran Sandberg som nu arbetar i kjol. Foto: Privat
– Det blir mycket leenden och det är många bussresenärer som håller på mig och tycker att det bara är löjligt av företaget att inte tillåta kortbyxor, säger han. Foto: Privat– Det blir mycket leenden och det är många bussresenärer som håller på mig och tycker att det bara är löjligt av företaget att inte tillåta kortbyxor, säger han. Foto: Privat
– Det blir mycket leenden och det är många bussresenärer som håller på mig och tycker att det bara är löjligt av företaget att inte tillåta kortbyxor, säger han.  Foto: Privat

Busschauffören Göran, 49, bär kjol på jobbet i protest

Publicerad

Busschauffören Göran Sandberg, 49, skulle vilja ha kortbyxor på jobbet – men det bryter emot Transdevs klädkod.

Nu protesterar han genom att bära kjol i stället.

– Det är verkligen luftigt, det känns nästan lite bart, säger han.

I sommarvärmen kan en varm arbetsuniform vara ett problem. Om det vittnar busschauffören Göran Sandberg från Umeå, vilket Västerbottens-Kuriren skrivit om.

– Det är faktiskt riktigt varmt i bussarna på sommaren och vi chaufförer sitter där i flera timmar. Därför kan det vara ganska ofräscht i förarsätet ibland, säger han.

Han skulle vilja ha kortbyxor – men det bryter emot bussföretaget Transdevs klädkod. Lösningen för att slippa varma långbyxor: att bära kjol i stället. 

– Det är en annorlunda känsla, men det fungerar bra, säger Göran Sandberg som nu arbetar i plagget.

Positiva reaktioner: "Tycker att det är löjligt av företaget"

Transdevs uniformer har inte bara dålig funktionalitet – de är dessutom köndiskriminerande menar han.

– När jag loggar in för att beställa uniformen så kan inte jag se kjolarna – vilket kvinnor kan. Det är diskriminerande att kvinnor har tillgång till plagg som är luftiga för att ha på sommaren, medan vi män inte har tillgång till det, säger han.

De flesta reaktionerna som han möter är positiva.

– Det blir mycket leenden och det är många bussresenärer som håller på mig och tycker att det bara är löjligt av företaget att inte tillåta kortbyxor, säger han. 

Men det har också funnits motgångar. 

– Först visste jag inte hur man satte på sig en kjol, så när jag kom till jobbet första dagen hade jag kjolen bakochfram, säger han. 

"Kjol-Mats" protesterade för 14 år sedan

Han är inte den första busschauffören från Umeå som kjol-protesterar mot kortbyxeförbudet. För 14 år sedan ändrade det dåvarande bussbolaget sin policy efter att Mats "Kjol-Mats" Lundgren kört buss iförd kjol

– Jag tycker att det är lite tragiskt att man måste göra samma sak igen, säger Göran Sandberg. 

Han berättar att hans lokala chefer inte har några problem med hur han klär sig men att reglerna kommer från några på huvudkontoret. 

– Det är sådana här centrala policyer och jag tycker att det är lite trist när de som gör policyer förmodligen inte har suttit och kört buss så jättemycket, säger han. 

– För att få något att bli bra så måste man ju prata med de som ska använda grejerna.

Transdev: "Han få bära kjol"

Enligt Eva Tiséus, marknadschef på Transdev har företaget inga planer på att ändra sin uniformspolicy.

– Nej, inte i dagsläget. Vi har valt en uniform som vi tycker representerar vårt varumärke och det vi vill signalera mot passagerare, säger hon till Metro.

Hon säger till tidningen att manliga busschaufförer får bära kjol.

– Han får bära kjol om han tycker det är bra, säger Eva Tiséus.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag