– Se på staplarna här: amerikanska Google spenderar ensamt snart mer än EU:s samlade arbetsgivarorganisationer i lobbying! Lägger du ihop Google med Facebook så ligger de redan långt över, säger Daniel Freund på Transparency Internationals kontor i Bryssel.
På daglig basis övervakar anti-korruptionsorganisationen vad som har blivit en ekonomisk krigföring i det tysta: lobbyverksamheten gentemot EU-institutionerna.
Att intresseorganisationer talar för sin sak gentemot politiker vars lagstiftning kan påverka deras medlemmar är ingenting nytt. Svenska kyrkan gör det, liksom turistnäringen, fackförbund och arbetsgivarorganisationer…
– Det är varken osunt eller odemokratiskt. Men det måste ske inom ramar för öppenhet, säger Daniel Freund.
Vad som är uppseendeväckande är med vilken styrka som de amerikanska mjukvaruföretagen har gett sig in i verksamheten de senaste två, tre åren.
LÄS MER: Facebook-anställda rasar över läckt PM
50 miljoner om året
För att påverka EU-kommissionen och EU-parlamentets 751 ledamöter spenderar enbart Google officiellt 50 miljoner kronor om året.
– Då har vi så klart ingen överblick på hur mycket de spenderar för att påverka de folkvalda i de 28 medlemsstaterna. Det är på den nivån en stor del av EU-besluten i praktiken fattas, säger Daniel Freund. Av 28 medlemsländer har bara åtta länder obligatoriska och öppna register för lobbyverksamhet.
– Det handlar om allt från relationskapande luncher och inbjudningar till event och en diger produktion av rapporter, säger han. Värdet av rena presenter får inte övergå 1500 kronor, enligt reglerna.
Vid sidan av det ingår Google och Facebook som betalande medlemmar i andra, kollektiva intresseorganisationer.

EU håller på att ta fram en reglering av inte bara e-handel, men också om hantering, lagring och spårande av personliga uppgifter. Det handlar om hur mycket vi ska få övervakas utan vårt tydliga samtycke. Om till exempel en ny dator och mjukvaran i den ska vara förinställd på ett: ”Nej, tack! Blockera allt pumpande av information om mig och mina surfvanor”. Eller tvärtom? Eller till vilken grad medborgare ska få avlyssnas i olika chatprogram eller IP-telefoni som Messenger och Skype? Eller vem som ska få rota i våra privata kontaktlistor och hur?
En viktig del av det arbetet blir lag i hela EU i maj under namnet GDPR. Där handlar det främst om lagring av personuppgifter. Men arbetet med nya regler för integritet på nätet, så kallade e-privacy (eller EPR) pågår för fullt.
Och Facebook och Google har upphöjt övervakning av användare till affärsmodell.
”En armé av lobbyister”
– Hade jag varit Google eller Facebook så hade nog jag också anställt en armé av lobbyister, säger Diego Naranjo.
Han är expert på Edri, en europeisk lobbyorganisation som arbetar för ökad integritet på nätet.
– Vi är bara tre, fyra stycken konsumentorganisationer som gör det här i Bryssel. Gentemot mjukvaruindustrin väger vi inte tungt, säger Diego Naranjo.
Han får ofta intrycket av drunkna i ett hav av likriktade budskap.
– Nyligen träffade jag en EU-attaché som arbetar för en medlemsstat med regleringen om integritet på nätet, EPR: ”jag har blivit kontaktad av hundra olika aktörer, men du är den förste som är för det här förslaget”, sa han till mig, berättar Diego Naranjo på Edri.
Enligt en opinionsundersökning av Europabarometern 2016 säger ändå 92 procent av européerna att de värnar om integriteten och om kontrollen av sina kontaktlistor och kommunikationer.
LÄS MER: Så lämnar du Facebook och Google – här är alternativen
Miljarder på spel
Facebook och Google dominerar den globala, digitala annonsmarknaden. Mångmiljardbelopp står på spel. EU:s lagstiftare får dagligen höra att modellen med övervakning och spårande av användare för att i slutändan sälja riktade annonser är den enda möjliga modellen för gratis internettjänster.
– Politiker får intrycket av att de talar med alla möjliga frivilligorganisationer, tankesmedjor, akademiker och representanter för industrin… men i slutändan är det ofta samma företag som betalar, säger Daniel Freund på Transparency International.
Google och Facebook har haft hundratals registrerade möten med beslutfattare i EU de senaste tre åren. Att som journalist får träffa lobbyisterna är däremot svårare. Expressen har bett att få tala med dem på telefon, på mejl, på Messenger och knackat på i deras kontor i Bryssel. Men där blev det stopp redan i entrén.

Vill inte prata med journalister
Personalen i entrén fick inte ens ge ut ett telefonnummer till växeln som den talade med i telefon framför oss. Facebook och Googles byggnader ligger alldeles intill EU-kommissionen och EU-parlamentet i Bryssel. Lobbyisterna riskerar inte gå vilse där inne. En majoritet av Googles ackrediterade lobbyister har blivit rekryterade från jobb inom EU-institutionerna.
– Visste du att en assistent till en EU-parlamentariker inte får arbeta för en intresseorganisation under de kommande två åren efter avslutat jobb? Det får däremot EU-parlamentarikern göra redan följande dag! Dessutom kan de ofta häva lön från sitt tidigare mandat under flera månader. På Transparency International försöker vi åtminstone få genom att de inte ska få jobba som lobbyister samtidigt som de lyfter lön från EU, säger Daniel Freund.
Enligt hans statistik är lobbyverksamhet en väg som hälften av kommissionärerna tar och var tredje EU-parlamentariker. Statistiskt sett har många av dem en god chans att få en anställning hos någon internetjätte efter avslutat mandat.
LÄS MER: Så tar du bort ditt konto på Facebook i 4 steg
Har ökat budgeten med 240 procent
240 procent: så mycket ökade Googles lobbybudget mellan 2014-2017
150 procent: så mycket ökade Facebooks lobbybudget mellan 2014-2017
Så mycket spenderar Facebook och Google på lobbying i sina egna namn jämfört med Business Europe som är EU:s samlade arbetsgivarorganisationer:
Google: 54 miljoner
Facebook: 10 miljoner
Business Europe: 41 miljoner
Så många toppmöten med EU-kommissionärer och deras närmaste medarbetare hade Google och Facebook sedan december 2014, jämfört med Busines Europe:
Google: 180
Facebook: 87
Business Europe: 185
Källor: EU, Transparency International