Google jämförs med listor som nazisterna använde

Googles Sverigechef Anna Wikland och Svante Weyler, ordförande för Svenska kommittén mot antisemitism.
Foto: Montage (Karina Ljungdahl/IBL och Sven Lindwall
Svante Weyler, ordförande för Svenska kommittén mot antisemitism.
Foto: SVEN LINDWALL
Googles Sverigechef Anna Wikland.
Foto: KARINA LJUNGDAHL / IBL

Expressens granskning har visat att Google och Youtube tillåter och hjälper extremister att sprida hot och hatpropaganda. 

Svenska kommittén mot antisemitism reagerar på hatpropagandan och skriver i ett uttalande att "Google vill förknippas med den typ av listor som nazisterna använde sig av för att leta upp judar före och under andra världskriget är lika obegripligt som motbjudande". 

Även branschorganisationen Sveriges Annonsörer reagerar och kallar till sig Google för ett snabbinkallat möte.

– Det är givetvis inte bra, säger Tero Marjamäki, presschef på Sveriges Annonsörer. 

En film – där nazistledaren Simon Lindberg skriker "hell seger" med knuten näve – ligger kvar på den amerikanska IT-jättens plattform, trots en fällande dom.

Dessutom har andra nazistklipp fått ligga kvar på Youtube, däribland en film som visar hur en trebarnspappa blir misshandlad

Flera personer som ingår i en antisemitisk hatlista, som Expressen avslöjade i veckan, har via juridiska ombud krävt att webbplatsen inte ska lyftas fram i Googles sökresultat.


Men Google har vägrat, med motiveringen att sajten relaterar till personernas yrkesliv och "därför är av allmänhetens intresse".

Något som Svenska kommittén mot antisemitism nu tar ställning mot. I ett officiellt yttrande skriver kommittén:

"Att Google vill förknippas med den typ av listor som nazisterna använde sig av för att leta upp judar före och under andra världskriget är lika obegripligt som motbjudande. Google har tillsammans med Facebook, Twitter och Microsoft i ett avtal med EU förbundit sig att motverka rasism och behandla varje klagomål som gäller rasistiskt innehåll inom 24 timmar och snabbt ta bort detta innehåll om det strider mot lagen i det aktuella landet. Det är hårdvaran i den aktuella diskussionen om Googles ansvar för den lista över svenska judar som Googles sökmotorer letar fram till vem som än önskar den. Mer komplext än så är det inte att ta sitt ansvar. Det borde Googles svenska chef vara medveten om när hon flyr undan sitt ansvar genom att hänvisa till tekniska eller juridiska svårigheter. Hon behöver bara leva upp till vad hennes ägare skrivit avtal om".

Kommitténs ordförande Svante Weyler berättar att de tidigare agerat mot Adlibris och Bokus när de sålt den ökända antisemitiska hatskriften "Sions vises protokoll".

– När vi påpekat det för dem har de direkt tagit bort den. De agerar och det gör inte Google. De vill till varje pris undvika att ta ställning till vad en sådan här lista har för betydelse och möjlig effekt, säger Svante Weyler.

– Det här ska Google svara på, om de tycker att det historiska sammanhanget är viktigt eller inte.

Branschorganisation kräver krismöte

Nu reagerar även branschorganisationen Sveriges Annonsörer och kallar till sig Google för ett snabbinkallat möte.

– Det är givetvis inte bra. Som annonsör är det självklart att man vill annonsera på säkra platser, säger Tero Marjamäki, presschef på Sveriges Annonsörer. 

Det har gått knappt ett år sedan Sveriges Annonsörer senast kallade till sig Google för en diskussion. Då var annonsörernas önskemål ökad transparens, att man skulle få veta före vilka klipp som annonserna har synts. 

Nu är det dags för nytt möte. 

– Vi avser att få till ett möte nu för att då veta vad de gör i frågan, säger Tero Marjamäki. 

Expressen har även rapporterat om en advokat som uppmanat Google att stoppa överträdelserna har sökts i sin privatbostad av Granskning Sverige – som dessutom spanat på advokatens barn.

Tero Marjamäki på Sveriges Annonsörer nämner bland annat upp att Youtube inte har någon förhandsgranskning när material publicerats, något han även tidigare tagit upp. 

Men efter Expressens, och även Dagens Nyheters fortsatta granskning, kräver Sveriges Annonsörer att Google förklarar sig.

– Det går inte att komma ifrån att många använder Youtube, det är en stor kanal som kan vara effektiv för annonsörer. Men då måste det finnas en säkerhet så man inte hamnar bland den här typen av innehåll, säger Marjamäki.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.