Machu Picchu i Peru - inte Nepal.
Machu Picchu i Peru - inte Nepal.

Gjorde reklam för Nepal - med bild från Peru

Publicerad
Uppdaterad
"Har du sett Nepal?" lyder texten på det nepalesiska flygbolagets reklamaffisch.
Uppenbarligen inte - eftersom bilden föreställer Machu Picchu i Peru.
Nu tvingas bolaget be Peru om ursäkt.
"Har du sett Nepal?" står det på det nepalesiska flygbolaget Royal Nepal Airlines nya reklamaffisch. Nej, blir svaret med tanke på att bilden föreställer Perus främsta turistattraktion Machu Picchu. - Vi har nu bett Peru om ursäkt för misstaget, och försäkrar att felet har rättats till. Marknadschefen har fått sparken, meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

"Del av en stor reklamkampanj"

Det försvarar sig dock med att det på avstånd är lätt att ta fel på Machu Picchu och vissa av Nepals tempelruiner. Felet upptäcktes av en peruansk bergsklättrare som såg affischen på Royal Nepal Airlines kontor och kände igen den välkända ruinen. Affischen är en del av en stor reklamkampanj som Nepal dragit i gång för att locka tillbaka turisterna som skytt landet under de senaste årens oroligheter i landet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag