Tecknaren Thorsten Barkstedt, 88, har avlidit. Han tecknade ett av landets mest kända varumärken Expressens fina geting. Foto: Privat
Tecknaren Thorsten Barkstedt, 88, har avlidit. Han tecknade ett av landets mest kända varumärken – Expressens fina geting. Foto: Privat

Geting-pappan är död

Publicerad
Uppdaterad
Expressens geting är ett av landets mest kända varumärken. Mannen bakom getingen, tecknaren Thorsten Barkstedt, har nu avlidit i en ålder av 88 år.
24 augusti 1961 satt den glada getingen överst på Expressens förstasida för första gången.
Redan från Expressens start 1944 ansågs den nya tidningen ha sting.
Ett första utkast gjordes 1961 - det blev en geting med gadd.
Men direktörerna tyckte att getingen såg alltför ilsken ut. Så man vände sig till reklambyrån Günter & Bäck med begäran om en trevligare geting.
Byråns tecknare Thorsten Barkstedt drog upp mungiporna på getingen och gjorde den rent allmänt litet gladare.
Och så har den sett ut sedan dess, glad och vänlig - men farlig för den som har något att dölja.

Starkt varumärke

Anna Klingspor är varumärkesexpert på konsultbyrån Differ i Stockholm:
- Jag tror att hela Sveriges vuxna befolkning vet att denna geting representerar Expressen.
- Getingen är ett otroligt starkt varumärke.
Bo Strömstedt, chefredaktör för Expressen 1976- 1990:
- Vissa ord suggererar det vi vill uttrycka. Sting är ett sådant ord.
- Vokalen och konsonanterna tillsammans skapar sting. Dessutom skapar de en förpliktelse.
Thorsten Barkstedt avled i sitt hem i Stockholm i hjärtinfarkt.
Totalt hade han haft 14 hjärtinfarkter.
Han sörjes närmast av hustrun Birgitta och två söner.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag