24 augusti 1961 satt den glada getingen överst på Expressens förstasida för första gången.
Redan från Expressens start 1944 ansågs den nya tidningen ha sting.
Ett första utkast gjordes 1961 - det blev en geting med gadd.
Men direktörerna tyckte att getingen såg alltför ilsken ut. Så man vände sig till reklambyrån Günter & Bäck med begäran om en trevligare geting.
Byråns tecknare Thorsten Barkstedt drog upp mungiporna på getingen och gjorde den rent allmänt litet gladare.
Och så har den sett ut sedan dess, glad och vänlig - men farlig för den som har något att dölja.
Starkt varumärke
Anna Klingspor är varumärkesexpert på konsultbyrån Differ i Stockholm:
- Jag tror att hela Sveriges vuxna befolkning vet att denna geting representerar Expressen.
- Getingen är ett otroligt starkt varumärke.
Bo Strömstedt, chefredaktör för Expressen 1976- 1990:
- Vissa ord suggererar det vi vill uttrycka. Sting är ett sådant ord.
- Vokalen och konsonanterna tillsammans skapar sting. Dessutom skapar de en förpliktelse.
Thorsten Barkstedt avled i sitt hem i Stockholm i hjärtinfarkt.
Totalt hade han haft 14 hjärtinfarkter.
Han sörjes närmast av hustrun Birgitta och två söner.