Arbetsförmedlingens generaldirektör Mikael Sjöberg. Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅNArbetsförmedlingens generaldirektör Mikael Sjöberg. Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Arbetsförmedlingens generaldirektör Mikael Sjöberg. Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Arbetsförmedlingens kontor på Södermalm i Stockholm Foto: BERTIL ERICSON / TT / TT NYHETSBYRÅNArbetsförmedlingens kontor på Södermalm i Stockholm Foto: BERTIL ERICSON / TT / TT NYHETSBYRÅN
Arbetsförmedlingens kontor på Södermalm i Stockholm Foto: BERTIL ERICSON / TT / TT NYHETSBYRÅN

Generaldirektörens 194 resor med privatchaufför

Publicerad
Uppdaterad

Arbetsförmedlingen dras med ett omfattande ekonomiskt underskott. 

Samtidigt, kan Expressen avslöja, har högsta chefen Mikael Sjöberg tillgång till privatchaufför och körs till och från jobbet med myndighetens "direktionsbil".

Körjournalerna visar att han sedan januari 2017 gjort 194 resor med direktionsbilen - upp till fem resor per dag.

– Generaldirektören har blivit uppmanad av säkerhetsavdelningen att använda direktionsbilen, säger myndighetens säkerhetschef Lennart Gustafsson.

Arbetsförmedlingens generaldirektör Mikael Sjöberg, 50, är sedan tidigare i blåsväder. 

För bara några dagar sedan rapporterade Dagens Industri att regeringen överväger att sparka honom.

Detta efter tidningens tidigare avslöjande om att han låtit sig bjudas på en midsommarfest och en kräftskiva av Gaia-grundaren Micael Mathsson, som även var hans coach. 

Mathssons företag ska sedan ha fakturerat Arbetsförmedlingen 114 miljoner kronor. 

Tillgång till privat chaufför

Expressen har nu tagit del av ett internt beslut från Arbetsförmedlingens personalenhet där det framgår att generaldirektören sedan februari 2015 haft tillgång till en privat chaufför. 

Chauffören har kört honom till och från arbetet i myndighetens så kallade direktionsbil.

Expressen har också begärt ut körjournalen för den aktuella bilen. Journalen visar att generaldirektören i stort sett är ensam om att använda direktionsbilen och sedan januari 2017 har han gjort 194 resor med bilen. Resorna sker oftast flera gånger per vecka och det framgår hur han hämtas i hemmet på morgonen och körs hem sent på eftermiddagen. Ibland görs flera resor per dag, upp till fem resor, och även vid exempelvis lunchtid.

Den nuvarande bilen är en svart Volvo S90 D5 med fyrhjulsdrift, enligt fakturan inköpt av Arbetsförmedlingen i mars 2017 för 474 680 kronor. Bilen har han bland annat extrautrustats med den mörkaste solfilmen till rutorna. 

Bor runt en mil från huvudkontoret

I ett annat intern beslut, daterat 20 september 2016, beslutades att han ska förmånsbeskattas för dessa resor med 321 kronor per resa och att beslutet ska gälla retroaktivt sedan februari 2015.

"Generaldirektör Mikael Sjöberg förmånsbeskattas för resor mellan hemmet och arbetsplatsen med direktionsbilen motsvarande 321 kronor per resa. Detta beslut gäller retroaktivt sedan 2015-02-15 och ersätter tidigare motsvarande beslut". 

Beloppet, 321 kronor, grundar sig enligt beslutet på vad en motsvarande sträcka kostar med ett taxibolag. 

Det har stormat kring Arbetsförmedlingens tjänstebilar tidigare.Foto: THEO ELIAS LUNDGREN

Sjöberg bor runt en mil från huvudkontoret i södra Stockholm. 100 meter från hans hus finns närmaste busshållsplats.

Generaldirektör Mikael Sjöberg har avböjt att kommentera uppgifterna.

Pressavdelningen på myndigheten bekräftar att myndigheten har en direktionsbil och att generaldirektören enligt beslut kan köras till och från arbetet, men hänvisar ytterligare frågor till myndighetens personalchef och säkerhetschef. Lennart Gustafsson, säkerhetschef på Arbetsförmedlingen säger att direktionsbilen används av säkerhetsskäl på grund av att det finns en generell hotbild mot Mikael Sjöberg som offentlig person.

– Generaldirektören har blivit uppmanad av säkerhetsavdelningen att använda direktionsbilen för att undvika risker. Har man en offentlig position och förekommer ofta i media finns det risker med det. 

– Det finns flera skäl bakom detta, exempelvis effektivitetsskäl, men vi har varit tydliga med att vi vill att han använder direktionsbilen. Man ska inte kompromissa med arbetsmiljöfrågor.

Myndigheten skriver också i ett uttalande om beslutet om förmånsbeskattning: "Vid en genomgång hösten 2016 av hur direktionsbilen användes, framkom det att det belopp som Mikael Sjöberg ska förmånsbeskattas för vid varje resa mellan hem och arbete var för hög. Förmånen byggde på den sträcka Mikael Sjöberg hade innan han flyttade till ny adress i februari 2015, alltså en längre sträcka."

Tidigare storm kring Arbetsförmedlingens tjänstebilar

Dagens Industri och ST-facktidningen Publikt har tidigare rapporterat att Arbetsförmedlingen har ett stort underskott. I juli slogs det fast att myndigheten hade ett underskott på 100 miljoner kronor, varav 70 miljoner gällde IT-avdelningen. Ett 60-tal konsulter ska då ha fått lämna Arbetsförmedlingen. Men även efter detta har de ekonomiska problemen återstått.

– Jag har gjort en prognos på ett underskott på 49 miljoner kronor för året. Men jag hoppas att det ska kunna bli mindre, sade myndighetens IT-chef Filippa Jennersjö till tidningen Publikt i början av oktober.

Det har också tidigare stormat kring Arbetsförmedlingens tjänstebilar.

2009 rapporterade Aftonbladet att förre generaldirektören Angeles Bermudez-Svankvist hade tillgång till en generaldirektörsbil med chaufför. Det ska då ha varit en lyxutrustad svart Volvo V70 Flexi-fuel. Den köptes in för drygt 360 000 kronor och hon hade rätt att när som helst kalla in en chaufför från myndigheten att köra runt henne.

– Jag får boka in honom precis när jag vill under dagen. Det ingår i mitt arbete och det är för att jag ska kunna jobba i bilen, sade hon till Aftonbladet.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag