En flicka i ett flyktingläger i Duhok, Irak vid gränsen mot Syrien. Foto: UnicefEn flicka i ett flyktingläger i Duhok, Irak vid gränsen mot Syrien. Foto: Unicef
En flicka i ett flyktingläger i Duhok, Irak vid gränsen mot Syrien. Foto: Unicef
Ett barn får sin arm mätt vid en poliovaccination i Lahj, Yemen. Foto: UnicefEtt barn får sin arm mätt vid en poliovaccination i Lahj, Yemen. Foto: Unicef
Ett barn får sin arm mätt vid en poliovaccination i Lahj, Yemen. Foto: Unicef
Unicefs katastrofarbetare hjäper en mamma som flytt i Noya Para, Bangladesh. Foto: UnicefUnicefs katastrofarbetare hjäper en mamma som flytt i Noya Para, Bangladesh. Foto: Unicef
Unicefs katastrofarbetare hjäper en mamma som flytt i Noya Para, Bangladesh. Foto: Unicef

Ge bort en julklapp som räddar livet på ett barn

Publicerad

Hur går det när skådespelaren Tomas von Brömssen ska förklara de svenska jultraditionerna? Inte så bra, visar det sig. 

I reklamfilmen från Unicef svamlar han om allt ifrån Kalle Anka till snaps. Publiken förstår verkligen ingenting. 

Reklamfilmen vill uppmärksamma tittarna på att de kan ge bort en present som räddar liv via Unicefs gåvoshop. Så här gör du för att köpa svältpaket och vaccin till de som behöver det mest.

Den folkkära skådespelaren Tomas von Brömssen spelar i filmen en kommunalordförande som arrangerar ”Rättvisans dag”. 

Inför besökarna ska han hålla ett litet föredrag på engelska, där temat är de svenska jultraditionerna.

Men det blir inte riktigt som han tänkt sig. Julmust som sprutar, märkliga resonemang om julmat och snaps, samt en gran som går av på mitten. 

Tomas von Brömssen spelar i filmen en något vilsen kommunalordförande. Foto: Unicef

Skänk en julklapp – rädda liv

Reklamfilmen är gjord av Crazy Pictures i samarbete med Unicef. Tanken är att ge perspektiv på vårt julfirande, på våra traditioner och framför allt visa på hur stor skillnad det kan vara att växa upp på olika platser i världen. 

Syftet är att få fler att göra gott – och få folk att handla i Unicefs gåvoshop. 

Varje dag dör 16 000 barn av sådant som går att förhindra om man bara har tillräckliga resurser. Genom att handla Unicefs fältprodukter hjälper du barn över hela världen att överleva och utvecklas.

I Unicefs gåvoshop kan du köpa katastrofpaket, svältpaket, flyktingpaket, vaccin, vinterkläder, vattenreningstabletter och mycket annat som skickas till de barn som behöver det allra mest. Du får själv ett gåvobevis att ge bort i julklapp.

Klicka dig in till Unicefs gåvoshop här!

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag