Varje månad går hundratusentals passagerare till sjöss. Kanal 5:s succésåpa "Färjan" kan vara en förklaring till att alltfler vill åka med Finlandsfärjorna - men festen har en baksida. Enligt polisen har antalet våldtäktsanmälningar ökat de senaste åren. Foto: SVEN LINDVALL
Varje månad går hundratusentals passagerare till sjöss. Kanal 5:s succésåpa "Färjan" kan vara en förklaring till att alltfler vill åka med Finlandsfärjorna - men festen har en baksida. Enligt polisen har antalet våldtäktsanmälningar ökat de senaste åren. Foto: SVEN LINDVALL

"Fy fasen vilken sjöfylla"

Publicerad
Uppdaterad
Varje månad går hundratusentals passagerare till sjöss. I höst är det extra rusning till Finlandsbåtarna, efter dokusåpan "Färjan" i kanal 5. Svenskarna älskar sina partybåtar - men festen har en baksida.
Enligt polisen har antalet våldtäktsanmälningar ökat de senaste åren. Stationsbefälet Bengt Hellström uppskattar dem till "en per vecka".
Cheferna på de stora rederierna ser dock ingen ökning av våldet: "Det är ingen större skillnad mot en krog på land."
Expressen åkte med en av succéfärjorna för att se vad som händer på havet.
Hissen stannar på plan 10. Dörrarna går upp. Där, i ett berg av rödvita plastkassar från taxfreebutiken, har en kostymklädd man i 60-årsåldern däckat på golvet. Vid 21-tiden på kvällen är han så berusad att han knappt kan stå. Hans arbetskamrater får släpa ut honom.
- Kom nu Olsson, du ska till hytten, säger de.
Vi befinner oss på en Ålandsfärja.
Stockholms skärgård har precis glidit förbi utanför fönstret. Sedan 60-talet har miljontals svenskar gått till sjöss på "fyllepråmarna". Lika föraktade som folkkära.
Ett tvärsnitt av befolkningen har trampat på deras inpyrda heltäckningsmattor.
I veckan abonnerade till och med Blondinbella Tallinks "Galaxy" för sin maskeradfest:
- Sista timmarna var ångesten outlidlig, skrev Blondinbella på sin blogg så fort hon hoppat i land.

Kanal 5:s succésåpa
"Färjan" kan vara en förklaring till att alltfler vill åka med M/S Rosella, Symphony, Paradise eller de andra skutorna på Östersjön.
Personalen i serien har till och med fått egna fans.
Sara Thor, 25 från Karlstad reser tillsammans med systern Lisa, 23 och kompisen Elin Midtskogen, 25.
- Baren-Håkan är jättebra. Men vi åker mest bara för att åka i väg, säger Sara Thor.
En sak är säker: "Färjan" ger inte någon överdriven bild av livet ombord.
På Kanal 5:s hemsida kan man läsa "Färjan"-resenärernas egna bekännelser - allt som klipps bort i tv:
"Fy fasen vilken sjöfylla. Jag vaknade naken på någons toalett som var rejält nersölad av mig själv", skriver signaturen Andreas.
"Glömmer aldrig några gubbar vi träffade på i danssalongen. Helsnuskiga, min kompis satt och red i knät på ena gubben som dessutom hade sin fru med sig där", skriver Sandra.
Flera berättar att de hamnat i fyllecellen eller blivit avslängda i Mariehamn.
"Det är en annan värld man är i på båten. Sprit, sex och rock'n'roll", skriver signaturen Cinderella.
Vakterna för bort en överförfriskad passagerare som får sova ruset av sig. Foto: SVEN LINDVALL Flykten från vardagen resulterar dock ofta i misshandel, våld och fylla.
Stökiga resenärer på Viking Lines och Birka Cruises båtar tas om hand av Södermalmspolisen när de går i land. Enligt stationsbefäl Bengt Hellström har våldtäktsanmälningarna på partybåtarna ökat de senaste åren. Det finns ingen officiell statistik, men Hellström uppskattar att de får in ungefär en anmälan i veckan.
- Det är ofta gränsfall när man träffas på dansgolvet, krökar rätt vilt och hamnar i hytten. Sen på morgonen vet man inte vad som hänt, säger Bengt Hellström.
Han menar att det kan vara farligare att åka Finlandsfärja än att gå ut på krogen - om man är ung tjej.
- Det är framför allt yngre kvinnor som dricker för mycket, mer än vad de tål. Det kanske är lättare på en sån här båt, säger Bengt Hellström.
Polisen får ofta hämta folk som sovit av sig ruset på plåtbritsen i arrestcellerna, längst ner under bildäck. Jan-Tore Thörnroos, befälhavare ombord på Viking Lines "Cinderella" bekräftar att det kan röra sig om ungefär en våldtäktsanmälan i veckan för de stora rederierna.
- Det låter som realistiska siffror. Vi har sett en ökning av våldtäktsförsök tyvärr.

Upp till 20 vakter är med på specialkryssningarna, berättar han. Varje hytt är dessutom utrustad med nödlarm.
Men det ser värre ut än vad det egentligen är, menar Jan-Tore Thörnroos.
- Skillnaden är att på land tar folk taxi hem från krogen. Här får vi ta hand om allt själva, säger han.
Michael Lindholm, säkerhetschef på Tallink har inte sett någon ökning av våldet ombord:
- Det ingen större skillnad på en krog på land. Om det slagsmål försöker vi lösa problemet på stället, säger han.
Inte heller Birka Cruises vd Brage Jansson ser fylleriet som något större problem.
- I november och december kan det eventuellt vara lite småfylla när småföretagarna åker på julfesterna, säger han.
Alla vill dock inte att sanningen om fylleriet på båtarna ska komma fram.
När Viking Line får veta att Expressen tänker skriva om färjorna blir både reportern och fotografen uppringda av rederiets konsult Niclas Lövkvist som kräver att få veta vad artiklarna ska handla om.
- Vi vill veta vilka frågor ni har ställt till personalen, säger han.

Husbandet har precis gått av stora scenen på nattklubben, färjans partycentrum. Överallt halvligger trötta gubbar och sover - vid spelmaskinerna, vid barbord och soffor.
- Jag jobbar jämt. Mitt liv är tragiskt. Går upp halv fem på morgonen och kommer hem åtta på kvällen. Men på båten kan man slappna av, säger en man i 40-årsåldern. I tapasbaren serveras nattmat till halv fem på morgonen. Lukten av pyttipanna blandas med cigarettrök och taxfreeparfym. Den klassiska färjan-doften tar man inte miste på.
Att svenska folket trots allt älskar sina partybåtar råder det i alla fall inga tvivel om. Succéserien "Rederiet" visades i över 300 avsnitt på 90-talet - och sågs i genomsnitt av 1,5 miljoner. Då ökade även resenärerna. Och nu rapporterar rederierna om rusning över landgången igen. Så länge skutan kan gå, kommer "fyllepråmarna" att segla vidare.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag