Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Fridolin kritisk till SJ:s förseningsersättningar

Miljöpartiets spåkrör Gustaf Fridolin är kritisk till hur SJ hanterar förserningar. Högst hälften av biljettpriset kan resenärerna få tillbaka – de blir över två timmar sena.

Miljöpartiets språkrör Gustaf Fridolin är kritisk till hur SJ hanterar förseningarna efter det urspårade godståget vid Södra station.

Högst hälften av biljettpriset kan resenärerna få tillbaka - om de blir över två timmar sena.

– Om inte SJ själva återinför de gamla reglerna så är det helt rimligt att vi inför en konsumentlag för tågresenärer som garanterar att du får pengarna tillbaka, säger Gustaf Fridolin.

Det var tisdagen den 12 november som ett godståg spårade ur vid Södra station i Stockholm.

25 000 resenärer drabbades av förseningar bara under den dagen.

Trafikstrulet fortsätter under röjningsarbetet och på sin hemsida skriver SL att pendeltågen går med reducerad trafik över helgen.

Först klockan 21 på kvällen går SL:s pendeltåg hela vägen mellan Stockholm och Uppsala.

– Runt den 24 november dagar väntas trafiken vara tillbaka till normal drift, säger Mona Huovinen på trafikverkets pressjour.

Vartannat Göteborgståg inställt

Orsaken är att bara två av de fyra spåren vid Stockholm södra är öppna.

För SJ:s resenärer innebär det att snabbtågen från Stockholm till Göteborg och Malmö körs varannan timme – men med dubbelt så långa tåg.

– Med tanke på att det ser ut som det gör finns inte möjlighet att hålla tätare trafik än så, samtidigt som vi vill garantera att tågen går på utsatt tid, säger Elina Yli-Torvi på SJ:s presstjänst.

Håll er uppdaterade

Vidare bör resande mellan Stockholm och Eskilstuna räkna med upp till en timmes extra restid när pendeltåg trafikerar sträckan mellan Stockholm och Flemingsberg, skriver SJ på sin hemsida.

– Det är viktigt att våra kunder är ute i god tid och håller sig uppdaterade kring sin resa på vår hemsida. För de kunder som inte vill resa med oss under perioden erbjuder vi oss att köpa tillbaka biljetten, säger Elina Yli-Torvi.

Fridolin sågar

Den som drabbas av förseningar till följd av banfelen får ersättning.

Banfel är dock inte SJ:s bord utan trafikverkets, förklarar Elina Yli-Torvi.

Därför gäller den lägre graden av ersättning: En timmes försening ger 25 procent tillbaka, två timmar försening ger hälften tillbaka.

– Det var det jag var rädd för. Det är helt omöjligt som tågresenär att kunna se vems fel det är om man bli försenad, säger Miljöpartiets språkrör Gustaf Fridolin.

Konsumentlag för tåg

Han tycker att SJ bör gå tillbaka till de regler som gällde innan juni 2012, då resenärer kunde bli fullt ersatta.

– Om inte SJ själva återinför de gamla reglerna så är det helt rimligt att vi inför en konsumentlag för tågresenärer som garanterar att du får pengarna tillbaka, säger Gustaf Fridolin.

Problemet kommer ur att ansvaret för tågdriften delats upp mellan många olika aktörer, menar han.

– Både och SJ och trafikverket är staten, och de skyller på varandra. Som resenär ska du inte behöva gissa vems fel det är att du blir försenad, säger Gustaf Fridolin.

Tåget bärgat

Det finns ännu ingen uppskattning om hur många som drabbats av förseningarna.

– Vi har sett en viss ökning under tisdagen, då vi hade dubbelt så många restidsgarantiärenden som normalt. Men det är svårt att säga något, de kan komma in under tre månader, säger Elina Yli-Torvi på SJ.

Tåget bärgades natten mot torsdag. bärgades olyckståget..

– Vi fick upp loket på spåret i går, men under bogseringsarbetet spårade en hjulaxel ur igen. När det är ett så stort tungt lok blir det problem, säger Mona Huovinen på trafikverkets pressjour.

Vilka skador urspårningen orsakat är ännu oklara.

– Det svårt att säga, det pågår en teknisk undersökning, säger Mona Huovinen.