Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Fredrik Sjöshult: Lägg ner SAS

Foto: Ylwa Yngvesson

Lägg ner SAS - det är dags för en skandinavisk skilsmässa och låta de lönsamma delarna leva vidare i ett nytt svenskt flygbolag.

Bäst väg framåt nu är en konkurs.

SAS-kramarnas argument har till slut blivit för ihåliga.

SAS-kramarna i min mejlbox har under veckan vevat på om de "hemska skattesmitarna på Norwegian" som flaggat ut en del av sin personal och därmed inte betalar skatt eller sociala avgifter i Sverige. Alla borde flyga SAS av solidaritetsskäl, enligt logiken.

Ursäkta, men om jag vill syssla med välgörenhet skänker jag hellre pengarna till Röda korset.

 

Jag köper kläder på H&M även om det står "Made in Bangladesh" på lappen och jag förstår att det inte är en textilarbetare i Borås som sytt skjortan. När jag flyger vill jag ta mig mellan två punkter så smidigt och billigt som möjligt utan att göra avkall på säkerheten.

Därmed faller det nationalistiska argumentet för att hålla SAS vid liv.

Och jag ser inga andra skäl till att fortsätta hålla problembolaget under armarna.

Visst kommer fordringsägare förlora pengar och personal som sannolikt ändå gick en osäker framtid till mötes kommer att bli arbetslösa.

 

En konkurs innebär att en advokat får i uppdrag att sälja det som är värt något i bolaget för att kunna betala tillbaka en del till fordringsägarna, i första hand staten.

I fallet SAS tror jag att vi kommer få se hur tre nya flygbolag föds: Ett norskt med de speciella önskemål som det finns av inrikesflyg i landet, ett danskt som utnyttjar Kastrups möjligheter i ett internationellt flygnät och ett svenskt som blir en kombination av inrikes- och utrikes. Alla tre bolagen har bland annat trumf på hand tack vare att SAS sitter på unika landningsrättigheter för exempelvis Londons huvudflygplats Heathrow och trogna Eurobonuskunder skulle förmodligen kunna ta med sig poängen till ett nytt bolag.

 

En konkurs skulle lösa upp den krångliga ägarstrukturen med tre olika regeringar och befria flygbolaget från att vara piskat att ta nationell hänsyn. Alla problem med krångliga förhandlingar med facken och pensionslösningar är också ett minne blott. Glöm strejkhotet från dansk markpersonal för gott.

Jag tror inte på en rekonstruktion som lindrigare variant av en konkurs.

SAS är inte i behov av ett ackord med fordringsägarna. En annan poäng med en rekonstruktion brukar vara att ägarna skjuter till nytt kapital men i fallet SAS vet vi att det inte är aktuellt. Det krävs större förändringar och det går endast att lösa genom en rejäl skogsbrand – en konkurs.

 

Och det finns hopp om flyget i Sverige efter SAS. Små uppstickarbolag har haft framgångar i landet och inget säger att resandet kommer att minska. Det finns alltså goda chanser till nytt liv för ett nytt svenskt flygbolag - en tröst för några av de anställda.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.