Omvärldens sanktioner efter Rysslands invasion av Ukraina har slagit hårt mot landets ekonomi. Dessutom har mängder av utländska företag lämnat landet eller pausat sin verksamhet.
Däribland svenska H&M, Ikea och Volvo – och amerikanska McDonald's.
– Ni stänger, det är okej. Men redan i morgon, i stället för McDonald's, måste där finnas en Onkel Vanja, sa statsdumans talman Vjatjeslav Volodin den 10 mars.
Kan ta över efter McDonald's
Hans ord verkar ha hörsammats. Två dagar senare lämnade ett ryskt företag in en ansökan om just ett sådant snabbmatsvarumärke, enligt statligt kontrollerade nyhetsbyrån Ria Novosti.
Men logotypen är lätt att känna igen. McDonald's ikoniska ”M” har skruvats 90 grader för att bilda den kyrilliska motsvarigheten till bokstaven ”V”, som i Vanja.
Samtidigt som det efterfrågas nationell snabbmat finns det långtgående planer på att låta ryska företag eller staten ta över de utländska företag som lämnat landet.
Osäker upphovsrätt i Ryssland
Något beslut om varumärket Onkel Vanja (känt från Anton Tjechovs pjäs med samma namn) har ännu inte tagits av ryska myndigheter. Men riskerna för att det ska komma anklagelser om varumärkesintrång ser ut att vara små.
En rysk domstol vägrade nyligen att erkänna rättigheterna till de brittiska skaparna av Greta gris, som velat stoppa visningarna av barnprogrammet i Ryssland, enligt ryska affärstidningen Kommersant.