Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Försvarets kampanj hyllas världen över

Foto: Försvarsmakten

"Vissa saker ska man inte behöva kamouflera” är Försvarsmaktens starka budskap som just nu sprids i sociala medier världen över.

– Vi vill visa att vi tar ställning och att vi är orädda, säger Robert Forss, marknadschef på Försvarsmakten.

På affischen syns en kamouflageklädd militär som är målad i ansiktet. Det enda som sticker ut är en regnbågsflagga på ärmen. Försvarsmaktens kampanj tar en tydlig ställning i HBT-frågan och hyllas nu i flera länder.

Kampanjen började i juni och har främst används vid interna aktiviteter med Facebook som kanal, men i augusti kommer affischen att synas vid Pride. Robert Forss som är marknadschef på Försvarsmakten tycker det är viktigt att de tydligt tar ställning i frågan.

– Det finns en föreställning om att Försvarsmakten utifrån traditionella värden värnar om en machokultur men vi är på väg i en helt annan riktning. Vårt uppdrag från regeringen är att värna Sveriges värden och intressen. Detta innebär givetvis ett värnande av mänskliga rättigheter. Där vill vi visa att vi tar ställning och att vi är orädda, säger han.

The Swedish Army has launched a new Pride campaign, with a poster showing a female soldier in a camouflage uniform...

Posted by The New Civil Rights Movement on Thursday, July 16, 2015

Det starka budskapet inspirerar utomlands

Amerikanska ”The New Civil Rights Movement” la i förra veckan upp den kraftfulla planschen på sin Facebook-sida som snabbt fick över 4000 delningar. De senaste dagarna har kampanjen uppmärksammats av medier i bland annat Australien, USA, Island och Litauen.

På internetforumet Reddit har planschen setts av över 50 000 personer. Några användare har skapat en egen plansch med samma bild men utan text. På så sätt kan budskapet "vissa saker ska man inte behöva kamouflera” skrivas på olika språk beroende på vilket land de sätts upp i.

Varför tror du att kampanjen har fått så stor spridning?

– När man tar tydliga ställningstaganden så väcker de uppmärksamhet. Det här är något som skaver, men vi är fast övertygade och trygga i vårt budskap. Vi vill kamouflera oss i många lägen med inte i det här och det ska inte kännas konstigt, säger Robert Forss.