I Finland tar lärare med läxan i undervisningen: den diskuteras i klassrummet och eleverna får själva rätta läxan.
Tas inte upp i undervisningen
Svenska och norska lärare betraktar läxan som något separat som rättas och i bästa fall lämnas tillbaka.
– Det finns många teorier kring varför Finland lyckas bättre, men det vi ser i våra data är framför allt skillnader i uppföljningen av läxorna. I Finland används läxorna aktivt i klassrummet för att öka lärandet, det är en markant skillnad mot i Sverige och Norge, säger Liv Sissel Grønmo, första amanuens vid Institutt för lærerutdanning og skoleforskning på universitetet i Oslo, till tidningen.
Inte så god effekt
Hon konstaterar att det blir meningslöst att ge läxor om uppföljningen uteblir.
– Norge ligger högt i förhållande till Sverige när det gäller mängden läxor. Men uppföljningen är inte så bra. Därför har läxorna heller inte så god effekt, säger Grønmo till tidningen.
Hennes och de andra forskarnas rön bygger bland annat på analyser av den senaste TIMSS-undersökningen, en internationell kunskapsjämförelse inom matematik och naturvetenskap i årskurs fyra och åtta. Resultaten visar exempelvis att två av tio lärare Sveriges åttondeklasser diskuterar läxan i klassrummet.
I Norge är motsvarande siffror tre av tio och i Finland hela nio av tio.