Exxon mobil anklagas för lögner. Foto: LISA POOLE / APExxon mobil anklagas för lögner. Foto: LISA POOLE / AP
Exxon mobil anklagas för lögner. Foto: LISA POOLE / AP
Oljeläckage i mexikanska golfen. Foto: GERALD HERBERT / APOljeläckage i mexikanska golfen. Foto: GERALD HERBERT / AP
Oljeläckage i mexikanska golfen. Foto: GERALD HERBERT / AP

Forskare: Oljebolaget ljög om klimatpåverkan

Publicerad

De har försökt övertyga människor i åratal om att klimatförändringar är ett påhitt.

Samtidigt har oljejätten Exxon Mobils egen forskning visat att den globala uppvärmningen är ett växande hot.

Nu anklagas bolaget för att ljuga:

"Vår slutsats är att Exxon Mobil har lurat allmänheten" skriver forskare vid Harvard University i en ny rapport.

När den amerikanska oljejätten Exxon Mobil betalade för stora och påkostade "advertorials", annonser i textformat, i ansedda tidningen New York Times under åren 1977 till 2014 var budskapet tydligt – klimatförändringar och global uppvärmning var inget som behövdes tas på allvar.

Företaget hävdade i stället att det handlade om "naturliga variationer" i klimatet.

Men samtidigt som oljejätten offentligt förespråkade budskap som gick tvärs emot det klimatforskarna hävdade var den interna kunskapen en helt annan.

Försökte lura allmänheten

En grupp forskare på Harvard University har undersökt Exxons hantering av klimatfrågan under de senaste 40 åren, och när rapporten publicerades i onsdags stod det klart att företaget försökt dupera allmänheten skriver CNN och Bloomberg.

Oljejätten har under många år bekostat forskning inom klimatområdet och resultaten i de akademiska rapporter som företagets forskare publicerat visar att hoten från global uppvärmning är "verkliga, orsakade av människan, allvarliga och möjlig att lösa".

Resultaten framförs i nära 80 procent av Exxons interna dokument, samtidigt som företaget framställt klimatförändringarna som tveksamma i 81 procent av sina annonser till allmänheten.

"Exxon Mobil bidrog till att utveckla klimatforskningen - genom sina forskares akademiska rapporter - men lanserade tveksamheter om detta i sina advertorials. Givet den här diskrepansen är vår slutsats är att Exxon Mobil har lurat allmänheten" skriver forskarna i sin rapport.

Ernman: Oljebolagen visste. Oljebolagen ljög.

Uppgifterna kan bli avgörande i den rättsprocess som pågår där åklagaren i New York undersöker om företaget ljugit för både sina investerare och allmänheten under nära 40 år, i syfte att göra ekonomisk vinning på det.

Men Exxon Mobil tillbakavisar rapporten och hävdar att forskarna enbart försöker tjäna pengar på sin rapport.

"Studien betalades av, skrevs av och publicerades av aktivister som driver en femårig kampanj mot företaget. I stället för att leta efter lösningar till riskerna med klimatförändringar har de här aktivisterna tillsammans med sina advokater haft som mål att få pengar från våra aktieägare och attackera företagets rykte" skriver Exxon i ett mejl till Bloomberg.

Rapporten har dock väckt stor uppmärksamhet över hela världen.

Tidigare EU-parlamentarikern Anders Wijkman som arbetat med miljöfrågor i många år är inte förvånad:

"Ingen borde bli överraskad. Vi har sett bevisen förut. Men att medvetet desinformera allmänheten är fruktansvärt!" skriver han på Twitter.

https://twitter.com/AndersWijkman/status/900405232412348416

Operasångerskan Malena Ernman som också är starkt engagerad i miljöfrågor är lika upprörd.

"Oljebolagen visste. Oljebolagen ljög. I 40 år." skriver hon på Twitter.

https://twitter.com/Malena_Ernman/status/900763459113058304

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag