Förseningar i pendeltågstrafiken efter utlösta brandlarm

Publicerad

Utlösta brandlarm i pendeltågstrafiken i Stockholm under fredagsmorgonen har lett till upp till 25 minuter långa förseningar på en viss sträcka.

SL bekräftar:

– Det är lite besvär på sträckan mellan Stockholm södra och Sundbyberg/Solna, säger Martina Wiklund vid SL:s presstjänst. 

Brandlarm har utlösts i kollektivtrafiken i Stockholm under fredagsmorgonen. Det har kontrollerats av Storstockholms brandförsvar.

– Vi har inte varit inblandade i någon insats, säger Lars Madsen vid Storstockholms brandförsvar. Det har pratats om en intryckt larmknapp, men innan vi ens hann agera så var det kontrollerat av väktare. Det rörde sig inte om någon brand. Då gjorde inte vi någon åtgärd heller. Sedan vad som ligger bakom det här – det har jag ingen aning om. 

SL: "En följdeffekt av det här brandlarmet"

Däremot stör det rytmen i pendeltågstrafiken under fredagsrusningen med upp till 25 minuter långa förseningar. 

– Det har varit lite besvär på sträckan mellan Stockholm södra och Sundbyberg/Solna, säger Martina Wiklund vid SL:s presstjänst. Det är som en följdeffekt av det här brandlarmet. Just nu rådet förseningar på upp till 25 minuter, vad jag kan se. Men det håller på att ordna upp sig. 

Har ni fått stänga av trafiken för att kontrollera brandlarmet?

– Ja, det är jätterigorösa kontroller. Även om det skulle visa sig att det rör sig om falsklarm så gör man olika åtgärder. Då uppstår det lite förseningar. Jag vet att trafiken är i gång, så de förseningar som har varit från klockan 8 kommer att reda ut sig inom kort. Jag tror inte att det blir långvarigt.

Texten uppdateras.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag