Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Förlaget trycker rättad version av Kjöllers bok

Förlaget drar nu tillbaka Hanne Kjöllers bok – en korrigerad version släpps.

DN-skribenten Hanne Kjöllers "En halv sanning är också en lögn" kritiserades hårt för felaktiga uppgifter.

När förlaget nu släpper en ny upplaga är det en korrigerad version.

"Jag har aldrig hittills upplevt något som liknar det som nu pågår kring Hanne Kjöller och hennes bok", skriver förlagschefen Dorotea Bromberg på DN Kulturdebatt.

"En halv sanning är också en lögn" släpptes tidigare i september, och rörde upp både starka känslor och kritik. I boken, där Kjöller kritiserar journalister för att publicera faktafel och utelämna uppgifter i rapporteringen, hittades också faktafel.

Bland annat publicerade Sveriges Radio ett öppet brev, där man hävdade felaktigheter på tre punkter.

Janne Josefsson gick till hårt motangrepp på Hanne Kjöller, efter att "Uppdrag granskning"-programledaren själv kritiserades i boken.

Nya upplagan korrigerad

Nu ger förlaget ut en korrigerad version av boken. I den nya upplagan har man korrigerat både faktafel och publicerat förtydligade formuleringar från Hanne Kjöller.

Bland annat kritiserade Kjöller rapporteringen kring cancersjuke krögaren Erik Videgård som nekades sjukpenning, en person hon själv inte nämner med namn. Kjöller menade att medierna inte hade nämnt att han hade en bostadsrätt som han vid en försäljning kunnat tjäna miljoner på. Problemet var att det visade sig att krögaren hade en hyresrätt.

"Jag är stolt över att ha gett ut "En halv sanning är också en lögn" och kommer att ge ut en nyutgåva. Där kommer vi att korrigera nämnda faktafel och Hanne Kjöller kommer att förtydliga några formuleringar och göra tillägg så att hennes poänger bättre framgår och inte kan misstolkas", skriver Dorotea Bromberg på DN Kulturdebatt.


RÄTTELSE: I en tidigare version uppgavs att förlaget valt att dra in den första upplagan av boken. Det var felaktigt. Rätt är att när förlaget nu ger ut en ny upplaga av boken har man korrigerat faktafelet angående nämnda lägenhet. Expressen.se ber om ursäkt för felaktigheten.  

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.