Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Företagets gåva till plus size-kunder väcker ilska

Nu får företaget hård kritik för ”gåvan” till kunderna.Foto: Twitter
Forever 21 både försvarar sitt beslut och ber om ursäkt.Foto: Skärmdump
Jude är en av kritikerna – och kallar företaget ”fettfobiska”.Foto: @mermaidqueenjude

Nu kallas klädföretaget Forever 21 för ”fettfobiska” och anklagas för att skambelägga kroppar.

Det efter att ha skickat ut bantningsprodukter till kunder som beställt plus size-kläder på nätet, skriver New York Post.

”Det är så farligt att skambelägga kroppar och föreslå att någon ska äta mindre eller börja banta”, skriver en kritiker på Instagram.

Nu riktar kunderna som beställde plus size-kläder från klädkedjan Forever 21 skarp kritik mot företaget.

Det efter att ha fått bantnings-bars medskickade i sina beställningar. Nu anklagas företaget för kroppsskammande och fettförakt.

När detta uppmärksammades gick Forever 21 i försvar. I en intervju med Jezebel berättar en talesperson att de ofta ”överraskar kunderna med gratis testprodukter” från andra företag när någon beställer produkter på nätet.

https://twitter.com/jessemarisaelao/status/1152343151215927296

De menar också att alla dietbars även skickades ut till kunder som inte beställde plus size-kläder.

Samtidigt meddelar företaget att dessa bantningsprodukter har tagits bort från paketen efter kritiken.

– Det var ett misstag från vår sida och vi ber verkligen om ursäkt om vi har kränkt våra kunder på något sätt, säger talespersonen.

Kritiken: ”Farligt att skambelägga kroppar”

Kritiken är hård i sociala medier.

”Köpte en baddräkt på nätet från Forever 21 och de skickade mig denna dietbar tillsammans med den. Tack för att ni meddelar mig att min kropp tydligen inte är redo för stranden”, skriver Cailee Argudo på Twitter.

https://twitter.com/caileeargudo/status/1153486201967562754

En annan användare på Instagram, @mermaidqueenjude, skrev ett långt inlägg om händelsen – och lyfter andra personer som, likt henne, fått bantingsprodukterna hemskickade.

”Det är så farligt att skambelägga kroppar och föreslå att någon ska äta mindre eller börja banta, du känner inte till personens bakgrund kopplat till mat”, skriver Jude.

”Jag återhämtar mig från en ätstörning och det här hade förstört för mig. Hur vågar ni försätta era kunder i fara på det här sättet?”

https://www.instagram.com/p/B0Qunemg8nw/

Forever 21 har, i ett uttalande till The Post, utvecklat sitt svar till de upprörda kunderna:

”Avsikten med att testa de här produkterna är att få ta del av snacks som smakar bra med optimala näringsrika fördelar”, skriver företaget – som i uttalandet försvarar dietprodukterna.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.