Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Fördom att muslimer inte kan fira jul"

Jaafar Al-Jabiri.Foto: Privat
"Det handlar om fördomar. Det finns även fördomar hos muslimer själva", säger Jaafar.Foto: Andreas Rentz

Traditioner förändras.

Bland personer från Mellanöstern blir julfirandet mer och mer västerländskt på sina håll.

Och sett ur ett religiöst perspektiv finns det all anledning för muslimer att fira jul på ett eller annat vis, menar Jaafar Al-Jabiri som har diskuterat saken med imamer på senare tid.

– Det finns trångsynta som inte utgår från religionen utan från andra saker, säger han.

Men det rasande kriget kommer att påverka.

"Du som säger att det är haram ("förbjudet", enligt islamisk rättslära, red. anm.) att fira jul – du är haram”.

Det menar Jaafar Al-Jabiri, 21, styrelseledamot för Centerpartiet i Kalmar län, troende muslim och aktiv i frågor kring islam.

Jaafar Al-Jabiri säger att debatten om muslimer, kristna och västerländska jultraditioner alltid blossar upp runt den här tiden på året.

Och tongångarna brukar alltid vara detsamma.

Muslimer ska inte fira jul, hävdar konservativa röster inom islam.

Muslimer hatar julen, hävdar islamofobiska röster å sin sida.

Jaafar Al-Jabiri kom till Sverige från Libanon 2006, som 12-åring. Diskussioner om julfirande är vanligt förekommande i Jaafar Al-Jabiris familj och hans ståndpunkt är tydlig:

– Det handlar om fördomar. Det finns även fördomar hos muslimer själva. Att allt som inte utövades av profeten ska vi inte heller utöva, men sanningen är den att det inte finns några hinder för muslimer att fira jul så länge de inte dricker alkohol, äter fläsk och så, säger Jaafar Al-Jabiri.

"Ungefär som med halloween i Sverige"

Enligt Jaafar Al-Jabiri blir julfirandet mer och mer likt det västerländska. Eller det som vi är vana att se i västerländska långfilmer. I Libanon kan kristna och muslimer fira jul tillsammans och då är tomteluvor inte helt ovanliga. Det blir mer och mer "christmas" över det hela, menar Jaafar Al-Jabiri.

– De firar inte som svenskar eller amerikaner men man har börjat härma USA, ungefär som man gör med halloween i Sverige som ju inte är svenskt egentligen.

Julen firas, men på andra vis. Foto: Andreas Rentz

 

Jaafar Al-Jabiri menar att majoriteten av muslimer inte har några problem med jul. Men det är samtidigt inte deras röster som hörs mest.

– Det finns människor som varnar för den "västerländska kulturen", att den ska ta över och så, och så tar de med sig det tänket hit. Att det skulle vara emot islam, att julen inte skulle vara en muslimsk högtid, trots att det är det om man ska titta på det ur ett religiöst perspektiv. För då är Jesus en högt uppsatt profet. Det är en väldigt helig person efter Muhammed som man ska fira egentligen, säger Jaafar Al-Jabiri och fortsätter:

– Men ja, det finns trångsynta som inte utgår från religionen utan från andra saker. Det är därför de förbjuder saker. Det är sådana som vi kallar för bakåtsträvare, som ska förbjuda allt som inte utövades av profeten eller hans följeslagare. Allt ska vara som för 1 400 år sedan.

Kan vara en god gärning

Det finns även ett annat perspektiv, utöver det religiösa, menar Jaafar Al-Jabiri.

– Från ett traditionellt perspektiv är det ännu bättre att fira jul. Folk från Mellanöstern har stora släkter. Man har hundratals kusiner och ett bröllop kan ha 300-400 gäster. Man gillar att samla familjen, så det är viktigt ur det perspektivet.

Jaafar Al-Jabiri har pratat med imamer i såväl Sverige som Irak som bekräftar hans bild.

– Ur ett religiöst perspektiv är det ingen fara, det är till och med något bra, det är en god gärning, och det är viktigt att lyfta upp sådana profiler och personligheter, säger han.

Kriget påverkar eventuellt firande

Att muslimer skulle hata lucia, tomtar och annat som förknippas med svensk och västerländsk jul skrattar Jaafar Al-Jabir åt.

För att sedan bli allvarlig.

– De flesta som kommer hit har haft andra prioriteringar än att fira jul och sådant. Och jag tror inte de kristna i Syrien nu kommer att fira jul när de har krig och är förföljda, utan man tänker på andra saker. Man har andra prioriteringar, säger Jaafar Al-Jabir, och fortsätter:

– Jag tror att majoriteten av muslimerna här har släktingar som dör där nere. Deras hjärna och hjärta är där även om de befinner sig här. De tänker på det hela tiden. Det som händer i Aleppo just nu… jag tror inte någon kommer att ha någon julkänsla när hjärtat är där nere.

 

LÄS MER: Vad händer med luciatraditionen i Sverige, egentligen?