Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nytt beslut om rasistisk och sexistisk reklam

"Som politiker känner jag att vi har ett extra ansvar för att invånarna ska känna sig trygga", säger trafikborgarrådet Daniel Helldén.
Forskaren Nina Åkestam riktade tidigare i veckan kritik mot en Lindex-reklam i Stockholms tunnelbana. Foto: Privat.

Ett nytt beslut har tagits om sexistisk och rasistisk reklam i Stockholm.

Beslutet fattades på torsdagen av Trafiknämnden i Stockholms stad.

– Som politiker känner jag att vi har ett extra ansvar för att invånarna ska känna sig trygga, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén till Resumé.

Beslutet gäller utomhusreklam på stadens mark. 

Man kommer att införa samma riktlinjer som hos reklambranschens självreglerande organ Reklamombudsmannen, med ett tillägg kring rasistisk reklam.

Riktlinjerna skrivs in i de avtal som Stockholms stad skrivit med bland annat utomhusbolagen Clear Channel och JCDecaux.

Trafikborgarrådet: "Invånarna ska känna sig trygga"

– Vi har ansvar ett antal utomhusytor som vi upplåter till reklam och ser också ett ansvar i att stadens invånare inte utsätts för reklambudskap de upplever som kränkande eller stötande, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén till Resumé.

Han berättar att den senaste tidens #metoo-debatt visat ett behov av en reglering.

– Som politiker känner jag att vi har ett extra ansvar för att invånarna ska känna sig trygga och inte utsätts för kränkande beteenden eller information. I synnerhet i ljuset av den debatt som varit de senaste veckorna, i samband med #metoo, säger han till Resumé.

Lindex kritiserades för underklädeskampanj

I tisdags fick Lindex kritik för sin underklädeskampanj i tunnelbanan. Forskaren Nina Åkestam kallade bilderna sexualiserande och beskrev kampanjen som att "åka tidsmaskin fem år bakåt i tiden".

– Det förvånade mig att de gjorde den här typen av kampanj nu, det hade inte förvånat mig för fem eller tio år sedan. Den här typen av reklam uppskattas inte och säljer inte. Jag trodde att medvetenheten om det hade nått längre, sa Nina Åkestam då.

 

LÄS MER: Forskarens kritik mot Lindex reklam: "Fem år bakåt" 

 

Lindex svarade på kritiken i ett mejl till Expressen:

"Det är så klart tråkigt att kampanjen har retat upp några – det har aldrig varit vår mening. Kvinnan är central i Lindex verksamhet och vi vill inte på något vis framställa kvinnor på ett negativt sätt. Hur vi ska visa upp våra underkläder i reklam på bästa sätt är en viktig fråga för oss och vi kommer definitivt ta denna kritik på allvar när vi i fortsättningen gör reklam för våra fina underkläder.

Val av modeller är även viktigt för oss. Vi vill så klart att modellerna visar upp våra kläder och underkläder på ett bra sätt, men det är också viktigt för oss att ha en stor variation av kvinnor med olika utseende och former, som frontar våra kampanjer. Det tycker vi också att vi har haft de senaste åren."

Rättelse: I en tidigare version uppgavs att sexistisk och rasistisk reklam förbuds. I stället har man beslutat att följa branschens egna regler gällande detta.