Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bolaget: Chauffören tyckte det var obehagligt

Dagens tre största inrikesnyheter.
Händelsen inträffade på Värmdö. Foto: Hasse Holmberg/TT / FOTOGRAFERNA HOLMBERG
Kristofer Tamsons (M) inlägg på Facebook.
Kristoffer Tamsons, M, kallade händelsen ”oacceptabel”. Nu svarar bussbolaget. Foto: PRESSBILD

Stockholms trafikregionråd, Kristoffer Tamsons (M), krävde en utredning om busschauffören som bad på en buss på Värmdö.

Nu svarar bussbolaget – och menar att chauffören inte har gjort något fel:

– Han har haft paus på ändstationen och då är det väldigt viktigt med återhämtningen de minuter som föraren har, säger Keolis områdeschef Anders Lagerström till tidningen Arbetet.

Bilden, som föreställer en busschaufför och ett barn som ber på en buss, började cirkulera på sociala medier i lördags. Bilden spreds av bland andra Jan Sjunnesson, tidigare chefredaktör på SD-knutna Samtiden och riksdagsledamoten Hanif Bali, M, vilket medieexperten Emanuel Karlsten bloggat om. Bussen ska ha befunnit sig på en ändhållplats på Värmdö utanför Stockholm.

I måndagskväll publicerade Stockholms trafikregionråd, Kristoffer Tamsons (M), ett inlägg på Facebook där han kommenterade bilden:

Har nåtts av uppgiften att en kvinna anmält sig ha blivit illa bemött av en bussförare hos en av SL:s operatörer. Enligt anmälan ska kvinnan ha försökt komma i kontakt med föraren, men denne ska dock ha valt att ignorera henne för att i stället välja att utöva en religiös aktivitet ombord på bussen”, skrev Kristoffer Tamsons.

Tamsons: ”Helt uppåt väggarna”

”Om uppgiften stämmer är det givetvis helt uppåt väggarna. Våra operatörers förare ska ha resenärernas bästa för ögonen. Att – om det stämmer – i stället för att möta en resenär välja att utöva bön är helt oacceptabelt. Det är kort sagt inget jag vill ska förekomma i vår kollektivtrafik”.

Vidare förklarade Kristoffer Tamsons att händelsen kommer utredas och att han vill ha ett klargörande kring på vilket sätt anställda får utöva religiösa aktiviteter:

”Jag har sänt signalen till SL att tillsammans med operatören gå till botten med det inträffade.”

Bussbolaget: Inte brutit mot några regler

Transportföretaget Keolis driver Stockholms busstrafik på uppdrag av SL. Enligt företagets områdeschef i Nacka och Värmdö, Anders Lagerström, har busschauffören inte brutit mot några regler:

– Han har haft paus på ändstationen och då är det väldigt viktigt med återhämtningen de minuter som föraren har. Då är rutinen att man har dörrarna stängda och ägnar sig åt återhämtning. Det kan vara vad man själv vill, korsord, gymnastik, böner eller vad som helst, säger Lagerström till tidningen Arbetet.

När Arbetet frågar om hur reglerna ser ut kring att släppa på folk under pauserna svarar Lagerström:

– Det finns inget som säger att han inte får släppa på folk. Om det är vinter och svinkallt kanske det är större anledning.

Keolis har haft samtal med föraren och Anders Lagerström berättar för Arbetet hur chauffören har upplevt situationen efteråt: 

– Han tyckte det var väldigt obehagligt. Han stannade faktiskt en hållplats senare efter att han kört i väg, kontaktade trafikledningen och bad om stöd. Det var absolut en obehaglig situation för honom.

Expressen har varit i kontakt med Keolis, som dock avböjer ytterligare kommentarer.

Kristoffer Tamsons: ”Inga formella fel”

I en uppdaterad version av inlägget på Facebook skriver trafikregionrådet Kristoffer Tamson nu efter bussbolagets svar:

”Vidare har kunnat konstateras att denna incident tog sin inledning då föraren hade rast. Att under rasten ha dörrarna stängda och inte släppa ombord passagerare är tillåtet. Att under sin rast lösa korsord, läsa det kommunistiska manifestet eller be en bön är även det fullt tillåtet.”

Han fortsätter:

”Det finns skäl att misstänka att bemötandet i detta fall hade kunnat vara annat, men några formella fel har alltså inte kunnat beläggas.”

Kristoffer Tamson tycker att han har gått till botten med ärendet.

– När resenärer hör av sig och upplever att de har blivit illa bemötta ser vi till att gå till botten med det för att hitta bra svar på vad som hänt i den enskilda incidenten, men också kunna ge ett generellt besked om vad som gäller i den typen av frågeställningar, säger han till Expressen efter sin uppdatering.

Kristoffer Tamsons ser inga skäl att se över regelverket kring religiösa aktiviteter på arbetsplatsen.

– Nej, det finns tydliga regelverk om vad man får göra när man arbetar och vad man får göra när man har rast.

 Varför uppdaterade du inlägget?

– För att frågan har ett sånt intresse. Jag ville markera att när jag säger att vi ska gå till botten med något, så gör vi också det. Vi undanhåller inte det vi kommer fram till. Nu har vi gjort en utredning med SL och Keolis, och då är det viktigt av vi berättar hur det ligger till, säger Kristoffer Tamsons.

Varför skrev du inlägget innan all fakta låg på bordet?

– För att jag fick väldigt mycket frågor om en påstådd incident i vår busstrafik. Det får jag med jämna mellanrum, antingen från media eller från resenärer och privatpersoner. Då går jag till förvaltningen och kollar om det finns en formell anmälan, och det fanns det i det här fallet. Då tycker jag att det är viktigt att signalera att det finns en formell anmälan inlämnad, och att vi ser allvarligt på om uppgifterna stämmer och att vi ska gå till botten med det. 

Kristoffer Tamsons menar också att det är viktigt att kunna klarlägga för allmänheten vad som gäller i de frågeställningar som en incident handlar om – exempelvis regler kring religiösa aktiviteter.

Kan det finnas något problematiskt i att väcka starka känslor på sociala medier i ett så tidigt skede, när det ännu inte är möjligt att ha full koll på händelsen?

– Jag kan signalera att jag har sett att en händelse diskuteras, och jag kan också bekräfta att vi har fått in en formell anmälan. Jag kan också bekräfta hur vi principiellt ser på anmälningar i olika frågor, och markera hur vi går vidare med frågan. I våras hade vi incidenter både med biljettkontrollanter och ordningsvakter, där jag förväntades kunna detta både mot medierna och allmänheten, säger Kristoffer Tamsons.