För skattjägarna är havsbotten toppen

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Undervattensbilder på vraket efter torpederade S.S. Gairsoppa..
Foto: Odyssey Marine Exploration
S.S. Gairsoppa ligger drygt 50 mil utanför Irlands kust och på 4700 meters djup. I lasten fanns uppskattningsvis 200 ton silver.
Foto: Odyssey Marine Exploration
Här bärgas 48 ton silver från SS Gairsoppa.
Foto: Odyssey Marine Exploration
Silvertackor i mängder låg på havsbotten.
Foto: Odyssey Marine Exploration
Bärgningsoperationen övervakas från kontrollrummet.
Foto: Odyssey Marine Exploration
S.S. Republic bar på passagerare och en last med 400 000 dollar i guldmynt, till största delen i valörerna 10 och 20. Pengarna skulle användas i amerikanska inbördeskriget.
Foto: Odyssey Marine Exploration
I augusti 2003 kunde det marinarkeologiska bärgningsföretaget Odyssey Marine Exploration konstatera att man funnit S.S. Republic och skatten.
Foto: Odyssey Marine Exploration
Guldmynt från legendariska Nuestra Señora de las Mercedes som sänktes av britterna 1804.
Foto: Spanska utbildningsministeriet
Fler mynt från Nuestra Señora de las Mercedes utställda i undervattensmuseet i Cartagena i Spanien.
Foto: Spanska utbildningsministeriet
Guldtackor från S.S. Central America.
Foto: Odyssey Marine Exploration
Sextant på havets botten vid vraket av S.S. Central America.
Foto: Odyssey Marine Exploration
Spöklika bilder av S.S. Central America.
Foto: Odyssey Marine Exploration
Kanon som bärgats från Nuestra Senora de Atocha.
Skattsökaren Barry Clifford visar upp fynd från piratskeppet Whydah.
Foto: Stephan Savoia
Undervattensbild från vraket Nuestra Señora de las Mercedes.
En metallklo griper tag om en tacka vid S.S. Gairsoppa.
Foto: Odyssey Marine Exploration
1 / 17

Det finns få saker som sätter i gång fantasin så mycket som historier om sjunkna skatter.

Här är de största och mest värdefulla fynden som någonsin hittats på havsbotten.

Vem har inte drömt om fartyg som förlist med sagolika och ovärderliga laster av guldtackor, juveler och ädelstenar som ligger där nere på havets botten och väntar på att upptäckas?

Men chansen att hitta ett sjunket piratskepp fullastat med gulddubloner och ädla stenar på våra breddgrader är försvinnande liten för att inte säga obefintlig.

Skeppens heliga graal

Turen är lite större i andra delar av världen. I början av december twittrade Colombias president Juan Manuel Santos om att man hittat vraket efter den spanska galeonen San Jose som sjönk 1708 utanför Cartagenas kust.

Skeppet var något av de sjunka skeppens heliga graal bland historiker och skattsökare världen över.

Skeppet tillhörde den spanske kungen Filip V och var på väg till Spanien lastat med rikedomar som rent lagligt hörde hemma i Sydamerika.

Men kungen kunde aldrig lägga beslag på rikedomarna. Den brittiske kommendören Charles Wager fick syn på galeonen i sin kikare och gav order om att skvadronen skulle gå till attack mot skeppet.

San Jose gick under med en besättning på 600 man och en last av bland annat guld och smaragder som uppskattas vara värt smått astronomiska 8,5 miljarder kronor i dagens penningvärde.

1981 hävdade ett amerikanskt dyk- och bärgningsföretag att man lokaliserat vraket och kräver nu ersättning av den colombianska staten. Colombia hävdar å sin sida att skatten tillhör dem, och får stöd av FN som menar vraket ingår i FN:s undervattenskulturarv.

Det amerikanska företaget har bestridit beslutet och nu kommer även denna tvist om upptäckta skatter, som så ofta, avgöras i en domstol.


10. SALCOME-VRAKET (uppskattning av värdet pågår)

Detta fullkomligt fantastiska vrak från runt år 1300 före Kristus upptäcktes av allt att döma av en slump 2004 när amatörarkeologer undersökte ett annat vrak från 1600-talet utanför Devons kust i England.

Tillkännagivandet av upptäckten gjordes 2010.

Arkeologerna hade hittat föremål som visade sig komma från bronsåldern. Det handlade om bronstackor, svärd, yxor, juveler och omkring 300 artefakter som var för sig vägde över 150 kilo.

Det är svårt att uppskatta värdet av fyndet, men det är en upptäckt av historiska proportioner. Enligt forskarna visar den att det skedde handel mellan Storbritannien och resten av Europa när ”Babylon fortfarande var blomstrande, de hängande trädgårdarna ännu inte hade byggts, och det skulle dröja århundraden innan Buddha föddes”, som sajten listserve.com beskriver det.


9. BELITUNG-VRAKET (uppskattat värde: ca 400 miljoner kronor)

1998 upptäckte några indonesiska fiskare vad som kom att bli det första arabiska vraket någonsin som blev utforskat. Det visade sig innehålla den hittills största kända samlingen av föremål från Tangdynastin (år 618-907). Där fanns keramiska konstföremål, skålar, kryddburkar, bläckhorn, urnor, kristaller och förgyllda silveraskar. Bland de mer betydande fynden märktes pärlor från Persiska viken, rubiner, safirer, en mugg i guld som ska vara den största som någonsin upptäckts. Efter utgrävningarna köptes lasten av den singaporianska staten.


8. S.S. CENTRAL AMERICA - GULDSKEPPET (uppskattat värde: ca 850-1300 miljoner kronor)

En septembernatt 1857 sjönk S.S. Central America i en orkan utanför North Carolinas kust och 425 besättningsmän följde med i djupet.

Skeppet var lastat med 15 ton guld. Förlisningen orsakade panik i USA och ledde till den första globala ekonomiska krisen.

I samband med att skeppsvraket upptäcktes och utgrävningarna inleddes så gjorde 39 försäkringsbolag anspråk på guldet och de konstföremål som fanns ombord. Bolagen hävdade att de alla ersatt rederiet för förlusterna under 1800-talet. Efter en hel del holmgångar i domstolar stod det klart att teamet som upptäckt vraket hade rätt till 92 procent av guldet.

En av guldtackorna såldes till rekordpriset 70 miljoner kronor i dagens penningvärde.


7. SKATTERNA FRÅN ANTIKYTHERA (uppskattat värde: ca 1-1,4 miljarder kronor)

År 1900 upptäckte några dykare ett skeppsvrak från antiken strax utanför ön Antikythera mellan Peloponnesos och Kretas västra udde. Den arkeologiska myndigheten under Greklands kulturdepartement sjösatte kort därefter en expedition som skulle bli världens största i sitt slag under vatten.

Men det skulle dröja enda till 1976 innan man hittade de mer betydande delarna av den värdefulla lasten med mynt och smycken, glas, keramik, underbara statyer och bäddsoffor i koppar. Det mest anmärkningsvärda fyndet var Antikytheramekanismen, som har kallats världens första analoga dator. Det är ett mekaniskt urverk utformat för att kunna beräkna astronomiska positioner och solförmörkelser för kalendariska och astrologiska syften.


6. S.S. REPUBLICS SKATTER (uppskattat värde: ca 1-1,6 miljarder kronor)

I likhet med S.S. Central America mötte S.S. Republic sitt öde utanför USA:s östkust, närmare bestämt utanför Savannah i den amerikanska staten Georgia, i en orkan en oktobernatt 1865. Skeppet var på väg från New York till New Orleans. Hon bar på passagerare och en last med 400 000 dollar i guldmynt, till största delen i valörerna 10 och 20. Pengarna skulle användas i inbördeskriget.

I augusti 2003 kunde det marinarkeologiska bärgningsföretaget Odyssey Marine Exploration konstatera att man funnit skeppet.

14 000 konstföremål och 51 000 guld- och silvermynt har nu spritts till ett flertal museer över hela Amerika. En man gjorde dock anspråk på lasten sedan han hävdat att företaget använt sig av hans information för att lokalisera vraket. En federal domare dömde dock till bärgningsföretagets fördel.


5. DIAMANTVRAKET, BOM JESUS (uppskattning av värdet pågår)

År 2008 fick sig några geologer från det världsberömda sydafrikanska diamantföretaget De Beers sitt livs överraskning. I samband med gruvarbeten vid kuststaden Oranjemund i Namibia fann de ett skeppsvrak begravet på stranden.

Hela verksamheten avbröts sedan man hittat flera guldtackor och arkeologer kallades till platsen. De kunde snabbt konstatera att man funnit det äldsta skeppsvraket någonsin utanför Afrikas kust. I lasten hittade man mer än 22 ton guldtackor, mer än 50 elefantbetar och tusentals guldmynt som kunde spåras tillbaka till kung João III. Efter en noggrann utredning kunde man fastställa att det rörde sig om det portugisiska skeppet Bom Jesus som satte segel från Lissabons hamn och förliste 1533.


4. S.S. GAIRSOPPA (uppskattat värde: ca 1,7 miljarder kronor)

Den 16 februari 1941 torpederades det brittiska handelsskeppet S.S. Gairsoppa av en tysk ubåt drygt 50 mil utanför Irlands kust och sjönk till 4700 meters djup. I lasten fanns uppskattningsvis 200 ton silver.

Uppdraget att bärga den värdefulla lasten gick till det välkända företaget Odyssey Marine Exploration, som var så framgångsrik med att bärga S.S. Republic. I uppgörlsen ingick att bärgningsföretaget skulle få behålla 80 procent av värdet av det bärgade godset medan den brittiska staten skulle få resten.

Det tog bara två månader för Odyssey att lokalisera vraket och påbörja dykningarna. Den 26 september 2011 gjorde Odyssey det historiska tillkännagivandet.

Fram till i dag har man lyckats bärga över 110 ton silver.


3. GÄLARSKEPPET WHYDAH (uppskattat värde: ca 3,5 miljarder kronor)

Whydah var ett privatägt brittiskt handelsskepp innan piratkaptenen Samuel "Black Sam" Bellamy lade beslag på det i februari 1717 utanför Bahamas och gjorde det till sitt flaggskepp. Men lyckan blev kortvarig för piraten Bellamy. Den 25 september 1717 rörde sig skeppet utanför Cape Cod i den amerikanska staten Massachussett när man drev in i en dimbank och helt förlorade sikten. Strax efter midnatt överraskades besättningen av en storm och fastnade in i ett sandrev. Skeppet tog in vatten och sjönk med fören först med 4.5 ton guld, silver och juveler, 144 besättningsmän och mer än 60 kanoner.

Drygt 200 000 konstföremål har plockats upp från vraket.


2. NUESTRA SENORA DE ATOCHA (uppskattat värde: ca 3,8 miljarder kronor)

Nuestra Señra de Atocha var det mest kända skeppet i den spanska flottan när det 1622 överraskades av en storm utanför Dry Tortugas, drygt 5 mil väster om Key West i Florida.

I lasten bar hon ädelstenar, juveler, guld, silver, koppar och mynt.

Spanjorerna försökte själva bärga rikedomarna strax efter förlisningen. Med tanke på att skeppet låg på knappt 20 meters djup borde inte ha varit så svårt. Men tekniken såg annorlunda ut på den tiden. Spanjorerna använde en stor dykarklocka i mässing och ett glas till fönster. Men det var inte de själva som följde med klockan ner i djupet. I stället var det indianslavar som fick göra jobbet, något som ofta ledde till döden.

Till slut fick man ge sig till följd av hårt väder.

I juli 1985 kunde den legendariska skattletaren Mel Fisher konstatera att han funnit skeppet efter nästan 17 års idogt sökande. Än i dag fortsätter utforskningarna av platsen.


1. BLACK SWAN PROJECT (uppskattat värde: ca 4,3 miljarder kronor)

2007 flög bärgningsföretaget Odyssey Marine Exploration över 17 ton med gamla mynt från Gibraltar till en hemlig plats i Florida i USA.

Hemlighetsmakeriet hade fått ett namn: Black Swan Project.

Odyssey ville inte under några omständigheter berätta var mynten kom ifrån eller hur gamla de var. Skälet var att man skulle återvända till platsen för fyndet och fortsätta bärgningen av mynt och konstföremål.

Arkeologiska experter förklarade att upptäckten saknade motstycke i historien. Det dröjde inte länge förrän den spanska regeringen gjorde anspråk på lasten. Den påstod nämligen att Odyssey hittat den försvunna spanska fregatten Nuestra Señora de las Mercedes som sänktes av britterna 1804.

2008 ålade en amerikansk federal domstol bärgarna att de skulle avslöja var de hittat vraket. Efter en rad processer i domstolarna slogs det till slut fast att skeppet faktiskt var Nuestra Señora de las Mercedes och att den 17 ton tunga lasten skulle återföras till de spanska myndigheterna.

I februari 2012 hämtade två spanska militära flygplan av typen Hercules C-130 skatten.

Sedan april 2015 finns delar av den värdefulla skatten att beskåda på det Arkeologiska museet i Alicante.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.