Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Flygrapportens 15 viktigaste punkter

En ny bild från franska haverikommisionens rapport visar hur flygplanet spridits. Foto: BEA
Där planet kraschade syns att träden kapats. Foto: BEA
Planets interkomradio ringde in till cockpit vid fyra tillfällen utan att få svar.
Andetag hördes från cockpit fram till ett par sekunder innan planet kraschade. Foto: Bea / Handout / Epa / Tt
Från juli 2009 innehöll Andreas Lubitz medicinska intyg varningen "notera speciella förhållanden/restriktioner". Hans pilotlicens innehöll tillägget "***SIC**incl. PPL***". Foto: Martin Meissner
Andreas Lubitz.

Andreas Lubitz struntade i sammanlagt 17 påringningar - och fortsatte att styra planet mot döden.

Här är de 15 viktigaste punkterna franska haverikommissionens preliminära rapport om flygolyckan i franska Alperna.

* All flygpersonal hade intyg och uppfyllde alla krav för att vara godkänd att genomföra flygningen.

* Andreas Lubitz erhöll sitt ettåriga medicinska intyg utan restriktioner i april 2008.

* På grund av en depression och medicinering för att behandla tillståndet försenades förnyelsen av Lubitz medicinska intyg från april 2009 till juli 2009.

* Från juli 2009 innehöll Andreas Lubitz medicinska intyg varningen "notera speciella förhållanden/restriktioner". Hans pilotlicens innehöll tillägget "***SIC**incl. PPL***".

* Flygplanet lyfte från Barcelona till Düsseldorf 24 mars 2015 klockan 09.00 med flygnummer 4U9525 och anropsnamnet GWI18G.

* Autopiloten var påslagen under stigningen.

* Kaptenen lämnade cockpit strax efter att man nått marschhöjd på 38 000 fot.

* Den valda höjden ändrades från 38 000 fot till 100 fot när andrepiloten var ensam i cockpit. Planet påbörjade därefter en kontrollerad nedstigning via autopiloten.

* Flera höjdändringar till 100 fot noterades redan under den föregående flygningen när Andreas Lubitz var ensam i cockpit.

* Kontrolltornet i Marseille försökte förgäves kontakta olycksplanet vid elva olika tillfällen på tre olika radiofrekvenser medan nedstigningen pågick.

* Franska luftvapnet försökte kontakta olycksplanet vid tre tillfällen utan att få svar.

* Planets interkomradio ringde in till cockpit vid fyra tillfällen utan att få svar.

* Planets autopilot var påslagen ända till kraschen.

* Andetag hördes från cockpit fram till ett par sekunder innan planet kraschade.

* Innan kraschen hördes signaler från tre olika alarmsystem. Planet kraschade in i bergväggen klockan 09.41.06.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!