En ny bild från franska haverikommisionens rapport visar hur flygplanet spridits. Foto: BEAEn ny bild från franska haverikommisionens rapport visar hur flygplanet spridits. Foto: BEA
En ny bild från franska haverikommisionens rapport visar hur flygplanet spridits.  Foto: BEA
Där planet kraschade syns att träden kapats. Foto: BEADär planet kraschade syns att träden kapats. Foto: BEA
Där planet kraschade syns att träden kapats.  Foto: BEA
Planets interkomradio ringde in till cockpit vid fyra tillfällen utan att få svar.Planets interkomradio ringde in till cockpit vid fyra tillfällen utan att få svar.
Planets interkomradio ringde in till cockpit vid fyra tillfällen utan att få svar.
Andetag hördes från cockpit fram till ett par sekunder innan planet kraschade. Foto: Bea / Handout / Epa / TtAndetag hördes från cockpit fram till ett par sekunder innan planet kraschade. Foto: Bea / Handout / Epa / Tt
Andetag hördes från cockpit fram till ett par sekunder innan planet kraschade. Foto: Bea / Handout / Epa / Tt
Från juli 2009 innehöll Andreas Lubitz medicinska intyg varningen "notera speciella förhållanden/restriktioner". Hans pilotlicens innehöll tillägget "***SIC**incl. PPL***". Foto: Martin MeissnerFrån juli 2009 innehöll Andreas Lubitz medicinska intyg varningen "notera speciella förhållanden/restriktioner". Hans pilotlicens innehöll tillägget "***SIC**incl. PPL***". Foto: Martin Meissner
Från juli 2009 innehöll Andreas Lubitz medicinska intyg varningen "notera speciella förhållanden/restriktioner". Hans pilotlicens innehöll tillägget "***SIC**incl. PPL***". Foto: Martin Meissner
Andreas Lubitz.Andreas Lubitz.
Andreas Lubitz.

Flygrapportens 15 viktigaste punkter

Publicerad

Andreas Lubitz struntade i sammanlagt 17 påringningar - och fortsatte att styra planet mot döden.

Här är de 15 viktigaste punkterna franska haverikommissionens preliminära rapport om flygolyckan i franska Alperna.

* All flygpersonal hade intyg och uppfyllde alla krav för att vara godkänd att genomföra flygningen.

* Andreas Lubitz erhöll sitt ettåriga medicinska intyg utan restriktioner i april 2008.

* På grund av en depression och medicinering för att behandla tillståndet försenades förnyelsen av Lubitz medicinska intyg från april 2009 till juli 2009.

* Från juli 2009 innehöll Andreas Lubitz medicinska intyg varningen "notera speciella förhållanden/restriktioner". Hans pilotlicens innehöll tillägget "***SIC**incl. PPL***".

* Flygplanet lyfte från Barcelona till Düsseldorf 24 mars 2015 klockan 09.00 med flygnummer 4U9525 och anropsnamnet GWI18G.

* Autopiloten var påslagen under stigningen.

* Kaptenen lämnade cockpit strax efter att man nått marschhöjd på 38 000 fot.

* Den valda höjden ändrades från 38 000 fot till 100 fot när andrepiloten var ensam i cockpit. Planet påbörjade därefter en kontrollerad nedstigning via autopiloten.

* Flera höjdändringar till 100 fot noterades redan under den föregående flygningen när Andreas Lubitz var ensam i cockpit.

* Kontrolltornet i Marseille försökte förgäves kontakta olycksplanet vid elva olika tillfällen på tre olika radiofrekvenser medan nedstigningen pågick.

* Franska luftvapnet försökte kontakta olycksplanet vid tre tillfällen utan att få svar.

* Planets interkomradio ringde in till cockpit vid fyra tillfällen utan att få svar.

* Planets autopilot var påslagen ända till kraschen.

* Andetag hördes från cockpit fram till ett par sekunder innan planet kraschade.

* Innan kraschen hördes signaler från tre olika alarmsystem. Planet kraschade in i bergväggen klockan 09.41.06.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag