Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Flygplanstypen får flyga igen efter Umeåkraschen

Stina, Fredrik, Fanny, Emil, Alexander, Carl, och Benjamin dog i olyckan
Bärgning av vrakdelar från flygplanet.Foto: PATRICK TRÄGÅRDH/TT / TT NYHETSBYRÅN
Bärgning av planet.Foto: PATRICK TRÄGÅRDH/TT / TT NYHETSBYRÅN

Flygplansmodellen Gipps Aero GA8 Airvan stoppades efter kraschen i Umeå.

Nu får planen åter flyga igen beslutar europeiska och australiska flygsäkerhetsmyndigheterna, enligt Aviation Safety Network.

Söndagen den 14 juli omkom nio personer när ett plan av typen Gipps Aero GA8 Airvan stöttade i Umeå.

Efter den tragiska kraschen beslutade den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa och den australiska myndigheten Casa att stoppa all flygning med plan av samma typ. 

”Tidiga rapporter visar att en vinge kan ha lossnat från flygplanet innan det störtade, men roten till olyckan är inte fastslagen”, skrev Easa i samband med beslutet.

Flygsäkerhetsmyndighetens besked

Förbudet gällde flera dussin flygplan av modellen, som tillverkas i Australien.

– Vi har skrivit till alla nationella flygtrafiksmyndigheter som har GA8 i flygdugligt skick i sina ansvarsområden att CASA har infört ett 15-dagars temporärt avställande av dessa flygplan, sa den australiska Casa i ett uttalande.

Nu har myndigheterna hävt beslutet, rapporterar Aviation Safety Network. 

Sajten uppger att Casa informerat Easa att det verkar som att flygplanskraschen uppkommit eftersom planet hade exponerats för mer aerodynamiska massor än vad typen är byggd för.

Inga osäkra förhållanden

Inget bevis ska ha hittats som indikerar att osäkra förhållanden existerar eller som kan utvecklas på planen. Gipps Aero GA8 Airvan kommer därmed att flyga i EU och på Australien igen.

Sju av de omkomna var män och de andra två var kvinnor Samtliga nio var boende i Umeå och var, förutom piloten, i luften för att hoppa fallskärm.

Carl Edling, 20, Stina Hägglöf, 40, Fanny Jokihao, 26, Alexander Karlsson, 27, Fredrik Sandgren, 41, Emil Söderholm, 26, Benjamin Wilkinson, 26, och ytterligare två människor dog i olyckan.