Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kravet efter dödskraschen: Ändra flygplansmodellen

Bilder från olycksplatsen. Foto: YIDNEK KIRUBEL / AP TT NYHETSBYRÅN
Bilder från olycksplatsen. Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN
Bilder från olycksplatsen. Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN
Bilder från olycksplatsen. Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN
Bilder från olycksplatsen. Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN
Bilder från olycksplatsen. Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN
Bilder från olycksplatsen. Foto: STR / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
1 / 8

Sex minuter efter att flygplanet lyfte från Addis Abeba i Etiopien på måndagsmorgonen tappade flygledningen kontakten med planet. 

Planet, en Boeing 737 Max 8, kraschade strax efteråt och alla 158 personer ombord omkom.

Strax efter att USA krävde att flygplansmodellen skulle modifieras meddelar Boeing att planets mjukvara ska uppdateras.

Efter kraschen har flera flygbolag ställt in avgång med Boeing-modellen, rapporterar Bloomberg och Reuters. 

Flygplanet tillhörande Ethiopian Airlines lyfte från Bole International Airport i Addis Abeba, Etiopien, vid 08:38 på måndagsmorgonen, lokal tid. Slutdestinationen skulle varit Nairobi, Kenya, men så långt kom man aldrig. Efter sex minuter tappade flygplatsledningen kontakten med planet, som kraschade. Alla ombord dog. 

Vittnen berättar för nyhetsbyrån Reuters att planets bakre del brann redan före kraschen, och att planet lämnade efter sig ett spår av kläder och tillhörigheter som slungades ur planet på vägen ner. 

– Det var som ett högt rasslande ljud. Som metall som spänns och skakas. Alla säger att de aldrig hört något liknande, säger ett vittne. Ett annat berättar:

– Planet var väldigt nära marken och gjorde en vändning... kor som betade på fälten sprang i panik.

Det är inte första gången Boeing-modellen är inblandad i en flygkrasch – och nu kräver USA att man modifierar flygplansmodellen, skriver AFP på Twitter.

Några timmar efter det amerikanska kravet meddelade Boeing i ett pressmeddelande att en mjukvaruuppdatering kommer att ske på samtliga flygplan av modellen.

Företaget skriver att man sedan kraschen med samma modell i Indonesien förra året har arbetat med en uppdatering av flygkontrollen. 

https://twitter.com/AFP/status/1105225233580072960

Fyra svenskar dog i kraschen

Bland passagerarna fanns fyra svenska medborgare ombord på planet. 30-åriga Josefin Ekermann jobbade på Civil rights defenders och var på tjänsteresa på väg för att träffa kenyanska partnerorganisationer när planet gick ner.

– Josefin var en mycket uppskattad och högt respekterad kollega. Saknaden är enorm och våra tankar är hos Josefins familj, när och kära, säger Anders L Pettersson, executive director på Civil rights defenders, i ett pressmeddelande som organisationen skickat ut. 

Även den svenske vd:n Jonathan Seex, 45, befann sig ombord på planet. Han utvandrade till Kenya 2008, där hans företag Tamaringd Group driver flera restauranger, en lägenhetsby, kasin och hotell i Östafrika. 

Utöver Jonathan och Josefin dog även en 50-årig svensk kvinna som jobbade på Sida och en 55-årig fyrbarnspappa från Stockholm i kraschen. 

Statsminister Stefan Löfven uttrycker, på Twitter, sina kondoleanser till de anhörigas familjer. 

”Jag har skickat Sveriges djupaste kondoleanser till premiärminister Abiy Ahmed efter den fruktansvärda flygplanskraschen i Etiopien. Vi sörjer tillsammans med alla de som har förlorat sina nära och kära i dag”.

https://twitter.com/SwedishPM/status/1104830932966608899

Flygbolag ställer in avgångar med modellen 

Kraschen i Etiopien är andra gången på kort tid som ett flygplan av modell Boeing 737 Max 8 kraschar under en flygning. I oktober förra året kraschade ett inrikesflyg i Indonesien endast 13 minuter efter att planet lyft från huvudstaden Jakarta. Alla ombord även den gången – totalt 196 personer. 

Detta har gjort att oro har väckts kring modellen, Bloomberg avslöjade efter olyckan att Boeing själva skickat ut varningar till kunder som köpt modellen att dessa plötsligt kan störtdyka under flygning. 

Nu har flera flygbolag ställt in alla kommande avgångar med Boeing-modellen. 

Indonesiska Lion Airways, som flög planet som kraschade i oktober 2018, säger att man ska undersöka möjligheter att byta ut deras Boeing 737 Max 8-plan mot andra modeller, rapporterar Bloomberg.

Norwegian har 15 flygplan av modellen, men flygbolaget uppger att man inte kommer att ställa in några avgångar. 

På måndagen höll en förening för piloterna på Ethiopian Airlines en minnesceremoni i Addis Abeba. Foto: SAMUEL HABTAB / AP TT NYHETSBYRÅN
På måndagen höll en förening för piloterna på Ethiopian Airlines en minnesceremoni i Addis Abeba. Foto: SAMUEL HABTAB / AP TT NYHETSBYRÅN
På måndagen höll en förening för piloterna på Ethiopian Airlines en minnesceremoni i Addis Abeba. Foto: SAMUEL HABTAB / AP TT NYHETSBYRÅN

– Alla våra 737 Max 8-plan flyger som vanligt. Vi är ständigt i nära dialog med Boeing och förhåller oss till deras instruktioner. Säkerheten för våra passagerare har alltid absolut högsta prioritet, säger Tomas Hesthammer, flygchef på Norwegian, i ett sms.

Efter olyckan har Boeing gått ut offentligt och försäkrat allmänheten att det inte finns skäl för oro med flygplanet. 

USA:s flygmyndighet FAA ställer sig bakom Boeing och visar sitt fulla förtroende, rapporterar CNN. Andra länder väljer en mer noll-riskattityd och väljer att ställa in all flygtrafik med modellen, så som Singapore, Kina och Australien.

Europeiska flygmyndigheten EASA har också uttalat sitt förtroende för Boeing-modellen.

Enligt Flight radar 24, som visar all världens flygtrafik live, har totalt 23 flygbolag ställt in sina resor med Boeing 737 Max 8. Det är totalt 150 flygplan av den modellen som nu tvingas stå kvar på marken. 

https://twitter.com/flightradar24/status/1105311338409140226

Vittne: Bakre delen av flyget brann 

På måndagen har ett stort arbete pågått på olycksplatsen, där man letat efter kvarlevor från passagerarna. 

De två svarta lådorna tillhörande planet har hittats på platsen, uppger Ethiopian Airlines. Dessa ska nu undersökas för att utreda orsaken bakom kraschen.

Ett vittne till kraschen säger till nyhetsbyrån AFP att planet brann redan före kraschen, som orsakade en stor explosion. 

– Planets bakre del brann redan innan kraschen. Planet svängde märkligt före kraschen.

Ett annat vittne, en lokal bonde, säger till nyhetsbyrån att det såg ut som att piloten hade siktat mot att nödlanda på ett öppet fält. 

– Planet såg ut att sikta mot att landa på ett närliggande öppet fält, men kraschade innan de hann dit. 

På måndagen höll en förening för piloterna på Ethiopian Airlines en minnesceremoni i Addis Abeba.