Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Flygexperterna: Så kan olyckan ha gått till

Hör flygexperternas kommentarer om olyckan
Jan Ohlsson.
Nio personer omkom i kraschen. Foto: SAMUEL PETTERSSON / TT NYHETSBYRÅN
Jan Ohlsson säger att det kan handla om ett balansproblem.
Foto: SVT / SVT
Foto: OKÄND

Det finns många tänkbara orsaker till flygkraschen i Umeå – enligt flygexperten Jan Ohlsson kan det handla om ett balansproblem.

– Det ser inte ut som ett motorhaveri.

Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll säger, om den avbrutna vingen:

– Den stora frågan är bara när den gick av.

Jan Ohlsson säger att olyckan skulle kunna bero på vad som helst. Men han är mest inne på att det kan handla om ett balansproblem.

– Det ser inte ut som ett motorhaveri. Till skillnad från vanliga nöjesflygplan där alla sitter still så rör folk på sig här i samband med fallskärm. Små flygplan är känsliga för rörelser.

– Balansen har på något vis förskjutits så att flygplanet har vikit sig, tror Jan Ohlsson.

”Planet kan inte ha kommit särskilt högt” 

Han menar att planet inte kan ha kommit särskilt högt upp i luften. 

– Då återstår möjligheten att folk har förflyttat sig. Det kan vara viktmässigt tyngre personer långt bak i planet. Det troliga är att det är ett balansproblem om fallskärmshopparna inte satt still.

– Det kan också vara ett medfört fel från marken, men detta är så klart bara spekulationer, säger Jan Ohlsson.

Enligt flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll är främst det faktum att planet saknade en vinge när det kraschade intressant för utredningen. 

– Att vittnen berättat om en smäll och ett plan som förlorade fart och singlade ned tyder på att vingen är relevant i sammanhanget. Den stora frågan är bara när den gick av, säger han. 

Hur går det till att en vinge går av från ett plan?

– Det finns massor av orsaker till det. Det kan vara allt från ett teknikfel till överbelastning till explosion i vingen eller en läckande bränsletank.

B-O Lindgren vid flygplatsen i Umeå om olyckan som tog nio liv

Svårt att utreda utan svarta lådan

Hans Kjäll påpekar att arbetshypoteserna är många och att det inte är säkert att orsaken bakom kraschen går att fastställa.

– Det kan ta långt tid innan man får svar på den frågan. Den här typen av flygplan har ju inte svarta lådor vilket försvårar utredningen. Man får gå via vraket, vittnen.

Mindre flygplan har en mycket högre haverifrekvens än större modeller. Risken för en olycka är 100 gånger så stor för privatflyg jämfört med tung luftfart, som kommersiella passagerarplan, enligt Kjäll. 

Men dödliga olyckor under fallskärmsflygningar är ovanliga. 

– Det förekommer en hel del haverier med fallskärmsflyg men det är ganska unikt att så många som nio omkommer. Man får gå tillbaka 30 år innan man hittar nåt liknande i Sverige, säger han.

Jan Ohlsson om det kraschade planet och vad som kan ha hänt.