Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Flera anmälningar mot SD:s reklam

Flera anmälningar har landat hos justitiekanslern, JK, efter Sverigedemokraternas reklamkampanj.

Om JK bedömer att en förundersökning bör inledas kan även SL komma att utredas.

– Det brott som kan komma i fråga är i första hand hets mot folkgrupp, vi kommer att pröva om det finns anledning att inleda förundersökning, säger Anna-Karin Larsson, som är föredragande hos JK.

Under dagen spreds nyheten om Sverigedemokraternas kampanj som riktar sig till turister i Stockholms tunnelbana.

När Expressen pratar med en representant från justitiekanslern, JK, som bland annat har till uppgift att agera särskild åklagare i tryck- och yttrandefrihetsmål, framkommer det att ett flertal anmälningar mot reklamen redan har kommit in.

– Vi har fått ett par anmälningar mot detta och räknar med att det kan komma in fler, säger Anna-Karin Larsson, som är föredragande i ärendet hos JK.

– Det blir en prövning där vi får bedöma vad det är som faktiskt står och hur det är formulerat. Det brott som kan komma i fråga är i första hand hets mot folkgrupp, vi kommer att pröva om det finns anledning att inleda förundersökning, säger Anna-Karin Larsson.

Sverigedemokraternas presschef Henrik Vinge anser att de som anmält kampanjen är cyniska. Han tror inte att det finns någon som helst grund för att JK skulle gå vidare med anmälningarna.

– När man väljer att anmäla den här kampanjen och att kalla oss för saker i stället för att ta diskussionen, det tycker jag är cyniskt, säger Henrik Vinge.

Från SL:s sida menar man att JK för göra sin bedömning av de anmälningar som kommit in.

– Jag kan inte kommentera det på annat sätt än att då för JK göra en prövning av det, säger, säger SL:s pressansvarige Jesper Pettersson.

SL kan ha gjort sig skyldiga

SL har själva hävdat att de tittat på lagstiftningen och att de har bedömt att Sverigedemokraternas kampanj inte strider mot denna. Trots detta har anmälningarna som har kommit in till JK under måndagen även riktitas mot SL.

I sina egna riktlinjer för reklam och evenemang i SL-trafiken skriver SL att man inte tillåter annonser på sina egna reklamytor där den "kan uppfattas som stötande eller sedlighetssårande eller sårande mot folkgrupp".

I SL:s verksamhetsberättelse från år 2013 framgår det även att företaget aktivt vill arbeta för mänskliga rättigheter.

"Inom ramen för FN:s initiativ för ansvarsfulla företag – Global Compact – arbetar SL aktivt inom områdena mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och antikorruption." står det i verksamhetsberättelsen.

Jesper Pettersson ser ingen konflikt mellan SL:s arbete för att värna mänskliga rättigheter och Sverigedemokraternas kampanj.

– Vi anser att vårt arbete för mänskliga rättigheter är precis i enlighet med det som vi har skrivit på för Global Compact. Men när det gäller politisk reklam har vi gjort bedömningen att vi måste behandla politiska partier på liknande sätt, säger Jesper Pettersson.

Om JK bedömer att en förundersökning bör inledas kan även SL komma att utredas. På frågan om SL kan ha gjort sig skyldiga till brott svarar Anna-Karin Larsson vid JK:

– Skulle vi bedöma att det finns anledning att inleda en förundersökning skulle denna kunna rikta sig även mot SL. Det är i så fall i ett senare skede som man får ta ställning till vem den skyldige är, säger Anna-Karin Larsson.

Tidigare fall lades ner

Under förra året inkom även anmälningar till JK gällande Sverigedemokraternas valaffischer som sattes upp i tunnelbanan. Bland annat en med texten "Det är dags att stoppa det organiserade tiggeriet på våra gator" var uppe för utredning.

JK utredde då om valaffischerna utgjorde hets mot folkgrupp alternativt förtal eller förolämpning. Anmälan var då riktad mot Sverigedemokraterna, Stockholms lokaltrafik, Stockholms läns landsting och bolaget Clear Channel som säljer annonsplats åt SL.

Där bedömde JK att en förundersökning om hets mot folkgrupp eller förtal/förolämpning inte skulle inledas.

"Ypperligt tillfälle till uppmärksamhet"

Att Sverigedemokraterna i sin uppmärksammade kampanj väljer att rikta sig mot turister är ovanligt. Det menar Marie Grusell som forskar om politisk reklam på Göteborgs universitet. Dock tror hon att det största syftet med kampanjen kan vara att skapa uppmärksamhet.

– Jag tror att de tänker i två spår. Dels tror jag att de tänker att det är ett ypperligt tillfälle att visa upp sig mitt i staden med aktuella frågor. Men det är även som att kasta in tändvätska på elden, säger Marie Grusell, och fortsätter:

– Det är beklagligt att grupper som är sårbara hamnar i fokus, men samtidigt är reklam en del i att kommunicera med människor.

Under förmiddagen uppmärksammades det även att ett stavfel smugit sig in i Sverigedemokraternas kampanj där man felstavat det engelska ordet för regering. Något som enligt Marie Grusell kan bero på att SD inte använder sig av någon extern byrå för sina annonser.

– Sverigedemokraterna har ingen utanför som hjälper dem. De har inge mediebyrå eller reklambyrå utan sköter allt själva. Även om de har skaffat sig en god kunskap är det kanske vissa saker som går igenom nätet. Antingen är det en tanke med att det ska vara felstavat, eller så är det helt enkelt ett fel som man har missat i korrekturläsningen, säger hon.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!