Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Finlandsfärja gick på grund – 1 945 ombord

Foto: Läsarbild

Passagerarfärjan M/S Amorella som går mellan Stockholm och Åbo körde vid lunchtid på grund öster om Åland efter att ha fått ett elavbrott.

Vid 18-tiden var fartyget loss och runt midnatt kom fartyget i land i Mariehamn där passagerarna ska stiga på MS Rosella för vidare färd till Stockholm.

– Det är ingen turlagd avgång, utan extrainsatt för att få hem de svenska passagerarna, säger Helena Kneck, informationsansvarig på Viking Line.

M/S Amorella

Passagerarfärjan M/S Amorella går för närvarande på sträckan Stockholm–Åbo. Den byggdes i Split i Kroatien 1988 och är 169,4 meter lång och 27,6 meter bred. Djupgåendet är 6,35 meter. Det finns plats för 2 480 passagerare och 450 personbilar. Fartyget har 1 946 hytter och tio däck. Servicefarten är 20,5 knop.

Ett systerfartyg är Tallink Siljas M/S Isabelle.

Källa: TT

Tidigare incidenter

17 maj 2013: Fartyget krockar in i kajen i Åbo, men klarar sig oskatt.

4 mars 2010: Amorella fryser fast, tillsammans med ytterligare ett 50-tal fartyg i Östersjön. Senare stöter hon ihop med ett annat fartyg efter att packis fört fartygen mot varandra.

19 maj 2005: En bilbrand bryter ut på det så kallade kombidecket.

10 oktober 2001: En man anlägger en brand utanför en hytt och rök sprider sig. Två personer skadas.

27 februari 1995: En hyttbrand bryter ut på Viking Line efter att en plastmugg med fimpar ställts på en matta. Alla passagerare på våningsplanet evakueras.

10 Oktober 1994: Tas ur trafik och repareras på varv i Åbo.

1 februari 1993: Amorella går på grund utanför Vaxholm och hela babordssidan skadas. Färjan tvingas till reparationer och tas ur trafik. (TT)

Amorella lämnade Åbo klockan 07.45 på lördagsmorgonen och skulle ha anlänt i Stockholm klockan 18.55.

Men vid klockan 11.40 gick fartyget med 1 945 passagerare, varav 360 svenskar, på ett grund utanför Föglö, nära Långnäs med en hastighet på två knop.

Passagerare ombord beskrev det som en "kraftig skakning".

– Fartyget fick ett elavbrott, en blackout, och drev på grundet, säger Helena Kneck.

Vad som orsakat elfelet var under kvällen ännu okänt.

Färjan fick elektriciteten tillbaka kort efter grundkänningen.

Vinden ökar i styrka

Strax efter klockan fem gav sjöfartsinspektören klartecken att dra loss fartyget från grundet.

Passageraren Thomas Gunnarsson berättar hur bogserbåtarna drog i nära en timme medan fartygets motorer gick på högvarv.

- Men de flesta hade begett sig till baren och dansgolvet, så de lär knappast ha märkt något, säger han.

Åker till Mariehamn

Vid sextiden var hon lös, ankrade och undersöktes än en gång av dykare.

Vid klockan 21 satte motorerna i gång och vid midnatt anlände färjan till Mariehamn.

De som ska vidare till Stockholm plockas upp i Mariehamn av M/S Rosella för färd mot Kapellskär, och vidare med buss till Stockholm.

– Det är ingen turlagd avgång, utan extrainsatt för att få hem de svenska passagerarna, säger Helena Kneck.

Människor oskadda

Ingen ska ha skadats under grundstötningen.

Tidiga medieuppgifter rapporterade om ett vattenläckage i fartygets för. Det visade sig senare handla om en läka i en barlasttank som inte påverkade fartygets stabilitet.

Ska repareras

Efter att fartyget tömts på passagerare ska det tas ut trafik till på tisdag, säger Viking Lines koncernchef Mikael Backman.

Enligt honom medför grundstötningen inga följdförseningar i trafiken.

– Andra fartyg kommer att täcka upp, säger Mikael Backman.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!