Den 69-åriga kvinnan sökte vid ett flertal tillfällen vård för sina besvär på Caremas vårdcentral på Vallby i Västerås. Foto: Magnus Hallgren / Dn / Scanpix
Den 69-åriga kvinnan sökte vid ett flertal tillfällen vård för sina besvär på Caremas vårdcentral på Vallby i Västerås. Foto: Magnus Hallgren / Dn / Scanpix

Fick diagnosen "fet" - men hade lungcancer

Publicerad
Uppdaterad
Den 69-åriga kvinnan i Västerås sökte under flera månaders tid hjälp för olika besvär på Caremas vårdcentral på Vallby.
Läkarna gav diagnoser som fetma och ringorm.
Först när hon tvingades söka akut vård upptäcktes lungcancer och metastaser i ryggraden, bäckenet, binjuren och i hjärnan.
Den 69-åriga kvinnan sökte vid ett flertal tillfällen vård för sina besvär på Caremas vårdcentral på Vallby i Västerås. Bland annat hade hon ont i magen, diarréer, kräkningar, illamående, smärtor i buken, ofrivillig viktnedgång, hudutslag och en svullnad på skalpen och smärtor i ryggen.
Det började med en magsjuka i april. Tre veckor senare gick hon till vårdcentralen då hon fortfarande hade besvär i form av illamående, ätsvårigheter och ofrivillig viktnedgång.

Fick en remiss

Kvinnan, som hela sitt liv kämpat mot sin övervikt, fick ingen respons på besvären. Fokus blev på det yttre av magen, hängbuken.
- Då fick hon en remiss för bukplastik. Inga andra prover togs, säger systern som står bakom anmälan till socialstyrelsen.
Flera besök hos vårdcentralen följde och när kvinnan i juli drabbas av cirkelformade utslag sa läkaren att det var ringorm och gav henne en salva.
I augusti upptäckte kvinnans sjukgymnast något på hennes rygg som han inte ville behandla förrän hon varit till läkare. Läkaren i sin tur läste i journalen men bad kvinnan återkomma när hon är färdigbehandlad på hudavdelningen.
Någon dag senare fick hon en intensiv smärta i njurområdet. Det i kombination med utslagen gjorde att det hela diagnostiserades som bältros, enligt anmälan.
Därefter följde en tät kontakt med vården då utslagen spred sig och smärtan blev allt kraftigare. Kvinnan ville även ha bort den knöl på huvudet som besvärat henne i sex månader. Enligt systerns anmälan var knölen på huvudet ungefär lika stor som en pingisboll. Läkarens diagnos slog fast att det rörde sig om "klinisk lipom". Bölden visade sig senare vara cancer.

"Nu åker jag in"

En natt i början oktober orkade inte kvinnan med den intensiva smärtan längre och ringde sin syster.
- Hon sa att "nu orkar jag inte mer, jag åker in" och "nu får de inte skicka hem mig". Hon åkte in och en vettig läkare använde stetoskopet och lyssnade på hennes lungor och sa att nu tar vi in dig, säger systern och fortsätter:
- En enkel undersökning med ett vanligt hederligt stetoskop, men det kunde man tydligen inte använda på vårdcentralen.
Det visade sig snabbt att kvinnan hade utbredd lungcancer.

Ingen ska behöva lida

Kvinnan får nu vård på lasarettet i Västerås, bland annat i form av strålbehandlingar. Hon hälsa att hon är glad över att hennes fall uppmärksammas.
- Hon tycker det är jättebra och sa till mig i går att ingen ska behöva lida som hon har gjort, säger systern.
Jörgen Månsson, medicinsk direktör på Carema sjukvård, säger att företaget nu utreder vad det är som har hänt.
- Vi ser mycket allvarligt på fallet och beklagar väldigt mycket den situation som har uppkommit. Vi gör allt för att den här typen av fall inte ska hända och använder förstås alla de här uppkomna situationerna till att se till att det inte händer igen.
Hur kunde det gå så fel?
- Det är ju så att det alltid kan gå snett, vi har den mänskliga faktorn som förekommer och man måste ändå ställa det i relation till att vi har cirka 350 000 patientkontakter landet runt och i några utav de här fallen blir det någon typ av feldiagnos eller felbehandling.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag