Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Fartyget säkerhetssystem undersöks efter skräckresan

Efter ett dygn ute till havs anlände Viking Sky till Molde på söndagseftermiddagen. Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN
Nu ska fartygets säkerhetssystem undersökas. Foto: ODD ROAR LANGE / NTB SCANPIX TT NYHETSBYRÅN

Jubel och applåder mötte passagerarna ombord Viking Sky när det lade till vid Moldes hamn. 

Besättningsmedlemmarna och räddningsarbetarna har hyllats av norska regeringen för sina insatser.

Nu ska fartygets säkerhetssystem undersökas, skriver Bergens Tidende. 

Vid 14-tiden på lördagen skickade lyxkryssningsfartyget Viking Sky ut en nödsignal. 

Fartyget hade fått motorproblem utanför Hustadvika. Utan fungerande system drev lyxfartyget helt fritt på böljande hav utanför den norska kusten. 

Drygt 1 300 människor behövdes evakuera, men vid 15.30-tiden – ett dygn efter att nödsignalen skickats ut – anlände lyxkryssaren till Molde. 

Människor stod på däck för att vinka till jublande åskådare som samlats vid hamnen. 

Samtidigt riktas kritik mot beslutet att överhuvudtaget ge sig i väg och ut i stormen som väntade. 

Kritiken mot lyxkryssningen Viking Sky

Magne Sætren har tidigare arbetat som sjöräddningsledare och menar att det hade varit bättre att låta fartyget stå.

– Med den här vindstyrkan så låg alla andra i hamnen medan fartyget korsade det öppna havet. Det var inte nödvändigt att ge sig ut, särskilt inte med hänsyn till passagerarna, säger han till norska Dagens Näringsliv. 

Samtidigt säger Solveig Moe Frøland, kommunikationsdirektör vid norska kustbevakningen, till Bergens Tidende

– Det fanns inget som tydde på att ett skepp som ”Viking Sky” inte skulle kunna köra den sträckan i det här vädret. 

Säkerhetssystemet ska utredas

Enligt Bergens Tidene ska fartyget ha varit utrustat med ett säkerhetssystem som kallas ”safe-return-to-port-system” – som i dag är ett krav på samtliga passagerarfartyg. 

– Systemet är ett helt oberoende system som ansluts om hela huvudsystemet är avstängt, säger Dag Inge Aarhus, kommunikationsdirektör vid norska myndigheten Sjøfartsdirektoratet till tidningen. 

Han säger vidare att det är för tidigt att avgöra om systemet fungerat som det skulle, och vad det var som gick fel. 

– Detta måste undersökas, säger Dag Inge Aarhus. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.