Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Fartygen som jagar ubåtar i skärgården

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
HMS Visby. Bilden är från ett tidigare tillfälle.
Foto: Försvarsmakten
Bevakningsbåt typ 80.
Foto: Emil Nordin
HMS Loke, transportfartyg.
Foto: Emil Nordin
Stridsbåt 90H.
Foto: Emil Nordin
Minröjningsfartyg, kosterklassen.
Foto: Roger Vikström

HMS Visby är marinens mest avancerade fartyg.

Försvaret uppger nu att det ingår i operationen. Visby ska vara tungt bestyckat med sjunkbomber som är redo att fällas mot främmande ubåtar i svenskt vatten.

– Efter nattens arbete fokuserar vi på ett område i Stockholms mellersta skärgård och de yttre farlederna, säger kommendör Jonas Wikström, Försvarsmaktens operationsledare.

Under Försvarsmaktens presskonferens berättade insatsledaren kommendör Jonas Wikström mer om HMS Visby.

Han berättade att Visby är utrustad med avancerade sensorer, både inbyggda i skrovet och sådana som kan släpas efter fartyget.

Sensorerna är både aktiva och passiva sonarer. En aktiv sonar är i princip ett ekolod som sönder ut signaler som studsar mot föremål och passiva sonarer är sådana som helt enkelt "lyssnar" utan att sända ut en signal.

Enligt Jonas Wikström finns det sonarer för att söka av både ytan, under ytan och i luften.

40 i besättningen

Dessa kan även känna av värme.

Det finns ytterligare fyra korvetter i samma klass som Visby men försvaret vill inte berätta om något eller några av dessa är inblandade i den nuvarande operationen.

HMS Visby har cirka 40 personer i besättningen.

Sent på fredagskvällen fick Expressen uppgifter om att ett svenskt militärfartyg av större modell rört sig i Sandhamnsområdet omgiven av ett flertal gruppbåtar med soldater i.

De ska ha motat bort civila båtar och ropat ut förslag på alternativa farleder för de andra båtarna som fanns i närområdet just då.

"Det var en ubåt"

Expressen.se hittade under fredagskvällen den plats där operationen av allt att döma har sitt epicentrum:

Kanholmsfjärden.

– Efter nattens arbete fokuserar vi på ett område i Stockholms mellersta skärgård och de yttre farlederna säger kommendör Jonas Wikström i ett pressmeddelande.

Ett vittne som Expressen.se talat med säger sig ha sett en större svensk militärbåt röra sig från Stavsnäs mot Sandhamnsområdet på fredagseftermiddagen.

– Det var en militärbåt, det är jag helt säker på, säger han.

Svenska Dagbladets säkerhetspolitiske expert Mikael Holmström skriver att insatsen ska kopplas till det förändrade läget i Östersjön, där det den senaste tiden kommit flera uppgifter om rysk militär närvaro.

"Militära källor uppger för SvD att en observation från en enskild person för några år sedan inte skulle ha satt i gång en sådan här ubåtsspaning", skriver Holmström i SvD.

Det som den här sagesperonen noterat ska enligt uppgifter till tidningen vara "ett av människor tillverkat föremål", med okänd nationalitet.

Fartyg i världsklass

Försvarsmakten har inte velat uppge exakt vilka vilka fartyg som ingår i insatsen förutom Visby. Men enligt en källa till SvD ska totalt fyra fartyg vara insatta.

Korvetten HMS Visby är det mest avancerade fartyg marinen har. Det kan färdas i cirka 35 knop och är bestyckat med 57 millimeters kanon, sjömålsrobotar, ubåtsjaktstorpeder och antiubåtsgranater. Fartyget kan även bestyckas med luftvärnsrobotar och 53 centimeters torpeder.

Enligt Försvarsmakten tillhör deras fem Visbykorvetter världens mest moderna fartyg i sin klass. Det gäller både den avancerade utrustningen ombord och fartyget självt.

Den okonventionella formen, med så många plana och vinklade ytor som möjligt, gör den svår att upptäcka både med radar, infraröda sensorer och hydroakustik. Skrovet är dessutom byggt i kolfiberarmerat plastlaminat, vilket gör det omagnetiskt och ytterligare försvårar upptäckt.

Redo att fälla ubåtar

Enligt Försvarsmakten är i princip all instrumentering och alla vapensystem på HMS Visby inbyggda i skrovet, vilket gör att till exempel värme och avgaser från robotavfyringar måste ledas i kanaler ut till andra sidan av fartyget.

Även kanonen på fördäck kan fällas in i skrovet. Avgaserna från fartygets vattenjetaggregat leds också bort genom dolda utlopp nära vattenlinjen för att ge en så liten "signatur" som möjligt.

SvD:s Mikael Holmström  var nyligen ombord på HMS Visby och meddelade att det på fartygets vapendäck ligger en rad skarpladdade sjunkbomber – redo att fällas mot främmande ubåtar i svenskt vatten.

Ett annat fartyg som ska vara inblandat är korvetten HMS Sundsvall, som är en något äldre korvett. Precis som HMS Visby är den utrustad för ubåtsjakt.

Flera fartyg har synts

Även Amfibiebataljonens Stridsbåt 90 sågs köra genom Kanholmsfjärden i full fart. Stridsbåt 90 är i första hand avsedd för spaning och snabb transport av trupp och materiel, men kan även sättas in vid strid i skärgårdsmiljö.

HMS Munter, en bevakningsbåt av Tapperklass, har även setts. Den är särskilt avsedd för ubåtsjakt; 23 meter lång, 5,4 meter bred och de åtta personerna ombord är beväpnade med sjunkbomber och granater mot ubåtar samt tunga kulsprutor.

Transportfartyget HMS Loke, byggd 1994, är också med i insatsen, uppger TT. Där finns även minröjningsfartyg av Landsortsklass, som är 47,5 meter långa, 9,6 meter breda och beväpnade med 40 millimeters automatkanon, kulsprutor och 36 granater mot ubåtar.

Försvarsmakten vill inte uppge om svenska ubåtar ingår i sökandet.

Sämre förmåga i dag

Samtidigt kommer det rapporter om att Sveriges förmåga att bedriva ubåtsjakt i dag är lägre än på 80-talet.

En av anledningarna är att Sveriges saknar helikoptrar med ubåtsjaktförmåga – och väntas få det först år 2018, enligt Carl Bergqvist, major vid Flygvapnet.

"Att genomföra ubåtsjakt utan helikopter har av många marinofficerare beskrivits som oerhört svårt", skriver han i Expressen.

För sex år sedan avvecklades de sista helikoptrarna med ubåtsjaktförmåga i Sverige. Ersättaren Helikopter 14, eller NH90 (Nato Helicopter for the 90´s) som den också heter, väntas få ubåtsjaktförmåga först år 2018.

Detta, tillsammans med att antalet fartyg som kan bedriva ubåtsjak radikalt har minskat, är en av anledningarna till att förmågan att bedriva ubåtsjakt i dag är betydligt svårare än på 80-talet, enligt Carl Bergqvist.

HMS Visby

Försvarsmaktens fem Visbykorvetter tillhör Tredje och Fjärde sjöstridsflottiljen.

Längd: 73 m

Bredd: 10,4 m

Höjd: 19,3 m

Deplacement: 640 ton

Maxfart: Cirka 35 knop

Dieslar: 2600 kW

Gasturbiner: 16000 kW

Framdrivning: Vattenjet

Besättning: 43 man

Beväpning: 57 mm allmålskanon Mk III, sjömålsrobotar RBS 15 Mk II, ubåtsjakttorpeder, förberedd för luftvärnsrobotar.

Källa: Försvarsmakten

HMS Visbys vapen

Allmålskanon

Är en artilleripjäs som brukas mot luft-, sjö- och markmål men används främst inom flottan.

Sjömålsrobot 15

Vikt robot: 560 kg

Vikt startraketer: 170 kg

Längd: 4,33 m

Effektiv räckvidd: 70-200 km

Sjömålsrobot 15 har använts av Försvarsmakten sedan 1985 och utgör huvudbestyckning på bland annat korvetter av Visbyklass.

Den är avsedd för att bekämpa fartyg och använder aktiv radar för att hitta sitt mål.

Ubåtsjakttorpeder

Diameter: 40 centimeter

Längd: 2,85 meter

Vikt: 270 kilo

Ubåtsjakttorpederna är ett självgående och målsökande undervattensvapen.

Luftvärnsrobotar

Bekämpar flygplan, helikoptrar och andra luftfarkoster som kränker luftrummet eller genomför luftangrepp i krig.

Sjunkbomber

Är en sprängladdning som är avsedd att fällas mot ubåtar.

Bomberna skjuts ut i vattnet mot en punkt där man misstänker att ubåten befinner sig och sedan detonerar bomben på ett förutbestämt djup.

Försvarsmaktens riktlinjer är att avståndet mellan fällande fartygs akterspegel och detonationspunkten bör vara 100 meter, och får i fredstid inte understiga 75 meter.

Källa: Försvarsmakten

Helikopter 14

Maxhastighet:
 320 km/h

Marschhastighet: 290 km/h

Max flygtid: 3,5 timmar

Passagerare: Upp till 20 sittande eller 10 soldater med utrustning.

Max startvikt: 11 000 kg

Helikopter 14 är en militär transporthelikopter och världens första serieproducerade helikopter med ett elektroniskt styrsystem samt fullständigt kompositskrov.

Helikopter 14 är också svår att upptäcka på radar tack vare sitt sexkantiga skrov.

Sverige har beställt 18 helikoptrar, fem av dem kan utrustas med sonarutrustning för att användas vid ubåtsjakt.

Källa: Försvarsmakten

Stridsbåt 90H

Längd: 15,9 m

Bredd: 3,8 m

Höjd från masttopp: 5 m

Deplacement: 15,4 ton

Maxfart: Cirka 30 knop

Besättning: 4 man

Räckvidd: 320 nautiska mil (cirka 525 km)

Är i första hand avsedd för spaning och snabb transport av trupp och materiel, men kan även sättas in vid strid i skärgårdsmiljö.

"H" syftar på att en halv pluton – 18 man – i full stridsutrustning får plats, eller tre ton vapen eller annan utrustning.

Stridsbåt 90H har aluminiumskrov och dubbla vattenjetmotorer. Bestyckningen består normalt av tre tunga kulsprutor, men kan även innefatta granatspruta samt räls för fällning av minor och sjunkbomber.

Källa: Försvarsmakten

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.