Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Körde med färre turer – trots bussträngsel

Samtidigt som det larmas om trängsel i kollektivtrafiken har SL minskat på antalet turer men Aleksander Krajisnik, presskommunikatör SL, menar att detta inte stämmer.
Statsepidemiolog Anders Tegnell.Foto: ERIK SIMANDER/TT / TT NYHETSBYRÅN
Den senaste tiden har smittorisk diskuterats flitigt.Foto: ALEX LJUNGDAHL
Mer än var fjärde buss har varit full eller överfull, enligt Ekots granskning.Foto: Henrik Isaksson/TT / HENRIK ISAKSSON/TT
Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på trafikförvaltningen, förklarar att det tog tid att återgå till ordinarietrafik och att neddragningen i mars inte blev bra.Foto: FREDRIK SANDBERG / TT / TT NYHETSBYRÅN
Trängsel i busstrafiken i mars tidigare i år.Foto: Privat / Läsarbild

21 nya dödsfall har rapporterats i Sverige, enligt Folkhälsomyndighetens senaste siffror.

Den senaste tiden har smittorisk under resor diskuterats flitigt.

Trots tusentals larm om trängsel fortsatte lokaltrafiken i Stockholm länge att köra med färre turer, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

På onsdagen hade 21 nya dödsfall registrerats i Sverige, och totalt 5 667 personer har nu avlidit. Nära 80 000 har bekräftats smittade.

Tidigare under våren, när coronapandemin slog till mot Sverige i mars, minskade resandet i kollektivtrafiken. I Stockholm drogs trafiken ned, på vissa linjer med upp till 40 procent, enligt Sveriges Radio.

Snart uppstod trängsel när passagerarna fick åka på alldeles för få bussar och tåg. Det dröjde till slutet av maj innan SL och underleverantörerna kom upp i tidigare trafiknivåer igen.

Trångt på en femtedel av resorna

Men Sveriges Radios granskning av nästan 90 000 inspektioner visar att trängseln fortsatt även efter det, under sommaren.

På nästan en femtedel av resorna har det varit svårt att hålla avstånd till andra, enligt inspektionerna. Mer än var fjärde buss var full eller överfull.

Folkhälsomyndigheten ser ”allvarligt” på rapporterna.

– Ja, det är klart att det är allvarligt på det viset att om man inte kan hålla avstånd så finns ju en ökad risk för smitta, säger Johan Carlson till radion.

Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på trafikförvaltningen, förklarar att det tog tid att återgå till ordinarie trafik och att neddragningen i mars inte blev bra.

– Det visade sig att den neddragningen inte var lyckad, därför att den i sin tur genererade trängsel. Så vi fick vända det beslutet ganska omgående, säger hon till Sveriges Radio.

”Åk inte om du inte behöver”

Hon säger också att man kört extrainsatt trafik vid behov, men att det inte alltid räcker.

– Det går inte att köra hur mycket trafik som helst. Ska det här gå vägen så krävs det att Stockholmarna hjälper till. Därför har vi varit ganska hårda och sagt att åk inte om du inte behöver, säger Suss Forssman Thullberg till Sveriges Radio.

Tusentals interna rapporter visar att det har varit svårt eller omöjligt för de som reser kollektivt i Stockholm att hålla avstånd. Detta är oacceptabelt, enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Thomas Lönnqvist, polisinspektör Öland, berättar om hur läger ser ut på ön.
Statsepidemiolog Anders Tegnell kommenterar trängseln runt om i Sverige: "Glöm inte alla som lyckats bra med att hålla avstånd".
Folkhälsomyndighetens tre smittspridningsscenarier i höst.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.