En studie gjord av åtta miljoner Instagrambilder kom fram till att bilder som domineras av blått har en tendens att bli populära.
En studie gjord av åtta miljoner Instagrambilder kom fram till att bilder som domineras av blått har en tendens att bli populära.

Färgen som kan ge dig fler likes på Instagram

Publicerad

Törstar du efter likes och uppskattning i ditt Instagramflöde, men misslyckas?

Pröva att använda färgen blå i dina bilder.

Enligt en studie som den visuella analytiska byrån Curalate har gjort är den nämligen vägen till framgång i foto-appen.

Curalate har undersökt hur olika typer av bilder påverkar antalet likes, eller "gillningar", i den populära foto-appen Instagram. Den kom fram till att bilder med blå som den dominerande färgen fick flest likes.

Färger du däremot ska undvika om du vill ha så många likes som möjligt är rött och orange. De färgerna hade enligt studien en tendens att få 24 procent mindre likes.

Studien innehöll mer än åtta miljoner bilder och kom också fram till att följare ofta tycker om när en enskild färg tar upp mer än 40 procent av en bilds innehåll.

Ljust populärare än mörkt

Bilder med en lägre grad av mättnad (0-15 procent) fick 18 procent mer likes än bilder med mer lyster och mindre mättnad (20-40 procent ). Ljusare bilder var också populärare än mörka – de ljusa fick 24 procent mer likes än de mörka.

Bilder som till stor del innehöll någon form av bakgrundsyta (90 procent eller mer) hade också en tendens att få fler likes än de utan.

Enligt sajten The Next Web, som tipsar om studien, är den i huvudsak gjord för företag som är verksamma på Instagram. Därför är det kanske inte helt otroligt att våra flöden snart börjar fyllas med bilder med massor av blått i bakgrunden i takt med att Instagram på allvar börjar med annonser.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


centerpartiet

Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag