Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Svenskarna väntar på svar – erbjuds att begrava jord

Personal som utreder och undersöker flygplansvraket vid nedslagsplatsen. Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN
Vrakdelar vid nedslagsplatsen. Foto: STR / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Sörjande från Kenya på platsen. Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN

En vecka efter flygkraschen i Etiopien anordnar flygbolaget på söndagen en begravningsceremoni – och erbjuder offrens familjer ett kilo jord från olycksplatsen att begrava.

Det kan ta upp till ett halvår innan man har identifierat de förkolnade kvarlevorna efter de 157 döda, bland dem fyra svenskar, så att anhöriga kan få hem dem.

När Ethiopian Airlines på söndagen anordnar begravningsgudstjänst i den etiopiska huvudstaden Addis Abebas historiska katedral kan flygbolaget, landet och världens flygindustri se tillbaka på en turbulent vecka.

Flygkraschen förra söndagen är en katastrof för de 157 dödsoffrens familjer – och en chock för Etiopien som betraktar det statliga flygbolaget, Afrikas största, som nationens stolthet. 

Och samtidigt en ekonomisk motgång för flygplansgiganten Boeing, tillverkare av det olycksdrabbade planet av typ 737 Max. Det är den andra svåra olyckan på kort tid med samma modell, alla 189 ombord dog när ett plan kraschade i Indonesien i höstas.

Kraschen är också ett bakslag för redan krisdrabbade flygbolag som Norwegian som tvingats ta många plan ur drift.

Familjemedlemmar till piloten Yared Getachew på nedslagsplatsen. Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN

Sörjande på nedslagsplatsen

På nedslagsplatsen cirka sex mil sydost om Addis Abeba samlas sörjande. De betraktar med tårar i ögonen hur vrakdelar bärgas med grävskopor och hur arbetare finkammar terrängen på jakt efter kroppsdelar, rapporterar Washington Posts utsända. Människor ropar ”Mitt barn!” och ”Min bror!”, flera faller gråtande till marken.

– Hon var en av dem som det gick bäst för i vår familj. Hon reste ofta utomlands. Hon hjälpte oss och grannar med utrustning och kläder från utlandet, hon var alltid den första som hjälpte till, säger etiopiern Micky Kassa till tidningen om sin kusin, FN-anställda Mygenet Worku.

Tillströmningen av sörjande på platsen där planet kraschade har varit stor. Foto: NYALWASH / STELLA PICTURES/XINHUA/AVALON.RED B950

Många på väg till FN-möte

Klockan 8.38 på söndagsmorgonen den 10 mars lyfter flight ET302 från Bole-flygplatsen i Addis Abeba. Det är en rutinflygning till grannlandet Kenyas huvudstad Nairobi.

Det finns 157 människor från 35 länder ombord. Många av dem är FN-anställda, de ska till en FN-konferens om miljöfrågor i Nairobi.

Klockan 8.39, bara en minut efter start meddelar piloten Yared Getachew med lugn röst att planet har ”flygkontroll”-problem, enligt uppgifter till New York Times från en person med insyn i kommunikationen med olycksplanet. 

Klockan 8.41 noterar kontrolltornet att planet accelererar extremt snabbt. Piloten begär att få återvända, nu med panik i rösten.

– Avbryt, avbryt, begäran om att få återvända hem. Begäran om vektor (riktning) för landning, säger Yared Getachew till flygledarna som ger honom tillstånd att vända.

Klockan 8.44 förloras kontakten med planet.

Klockan 11.15 meddelar Ethiopian Airlines att alla ombord, 149 passagerare och åtta i besättningen, troligen är döda – och två och en halv timme senare bekräftas den uppgiften av Etiopiens statliga radio.

Ett Boeing 737 Max 8-plan.Foto: XINHUA / POLARIS / XINHUA / POLARIS POLARIS IMAGES

Flygförbud för olycksmodellen

Efter några dagars tvekan förbjuder luftfartsmyndigheter över hela världen flyg med Boeingmodellerna 737 Max 8 och 9 tills olycksorsaken är utredd.

– Vi stoppar leveranserna av 737 Max tills vi hittar en lösning, säger på torsdagen en talesman för Boeing och företagets aktiekurs störtdyker. 

Det står tidigt klart att människor från hela världen fanns ombord på det störtade planet. Bland dem fyra svenskar av vilka tre hittills är namngivna:

# Jonathan Seex, 45, som utvandrade till Kenya 2008 och var vd på Tamarind Group,  ett företag som driver restauranger, hotell och ett kasino i Östafrika.

# Josefin Ekermann, 30, från Stockholm som arbetade för människorättsorganisationen Civil Right Defenders och var på tjänsteresa i regionen.

# Alexandra Wachtmeister, 50, Sida-anställd från Stockholm som var på väg till FN:s miljötoppmöte i Nairobi där hon ingick i miljö- och klimatminister Isabella Lövins delegation.

Jonathan Seexm 45, utvandrade till Kenya 2008. Han var en av de svenskar som dog i flygkraschen. Foto: Tamarind Group/Facebook

På väg hem efter skidresa

Jonathan Seex var på väg till Nairobi efter en skidresa till franska Alperna tillsammans med hustrun och de tre barnen,

– De hade haft en underbar skidsemester och han var på väg hem. Han har tre små barn som han var en underbar pappa för, säger Jonathans mamma, Britt-Marie Seex, 75, till Aftonbladet

Josefin Ekermann, 30, från Civil rights defenders dog i kraschen.Foto: Privat

Civil Rights Defenders skriver på sin hemsida att man ”med stor sorg och tungt hjärta” bekräftar att medarbetaren Josefin Ekermann förolyckats. 

– Josefin var en mycket uppskattad och högt respekterad kollega. Saknaden är enorm och våra tankar är hos Josefins familj, nära och kära, säger organisationens vd Anders L Pettersson på hemsidan

Generaldirektör Carin Jämtin uttrycker sorgen efter sin medarbetare Alexandra Wachtmeister i ett minnesord på Sidas hemsida.

Svenska Alexandra Wachtmeister dog i flygplanskraschen i Etiopien.Foto: Privat

”Minns med glädje”

”Vi minns Alexandra med glädje; lyssnande, närvarande och en person som tog sig tid med andra … Det är ofattbart hur snabbt allt kan förändras, i ett enda slag”, skriver hon.

Haveriutredare i Paris undersöker nu planets svarta lådor, medan Ethiopian Airlines säger att det kan ta upp till ett halvår innan man DNA-testat och därmed identifierat kvarlevorna efter offren. 

– Planet slog ned i marken med nosen före och mycket av både vrakdelar och kvarlevor ligger på 25 meters djup. Bitarna är mycket små, säger ingenjör Zhang Jun, som arbetar med bärgningsarbetet, till Washington Post

346 döda i två krascher

Två Boeing-plan av samma modell, 737 Max 8, har på kort tid varit inblandade i två flygkrascher med sammanlagt 346 dödsoffer.

Den 29 oktober 2018 dog alla 189 ombord när indonesiska Lion Airs inrikesflight 610 störtade tolv minuter efter start från Jakarta. Den 10 mars 2019 dog alla 157 ombord när Ethiopian Airlines flight ET302 störtade strax efter start från Addis Abeba.

Det finns obekräftade misstankar om att en bugg i planens digitaliserade nödsystem vållade olyckorna. Haverikommissioner utreder nu detta.

Samtliga 371 plan i världen av modell Boeing 737 Max är tills vidare belagda med flygförbud.

 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.