Familjerna får vända hem från flygplatsen

Skulle åka till Egypten – tvingas vänta tills på onsdag
Familjen Sharastani, Fabiana, Anthony, Nicole och David kom igenom säkerhetskontrollen innan de fick vända tillbaka.
Foto: FOTO: HENRIK JANSSON
Ida Esberg försöker komma i kontakt med SAS för mer information kring den inställda resan.
Foto: FOTO: HENRIK JANSSON
”Vi har ingen plan nu. SAS har ju inga personer på plats så man får ingen information.”
Foto: FOTO: HENRIK JANSSON
Strax efter 13-tiden kom beskedet att flight SK6015 till Malaga ställts in.
Foto: FOTO: HENRIK JANSSON

Vid lunchtid kom beskedet att SAS-piloterna går i strejk. Det innebär att flera tusentals resenärer kommer påverkas varje dag. Familjen Sharastani är några av de som påverkats.

– Det är jättetråkigt, första dagen på vår semester. Vi vet inte vad som händer nu, säger pappan David.

Trots att de under månader förhandlat kring piloternas kollektivavtal så lyckades de inte komma överens. Vid 12:30 i dag stod det klart att SAS-piloterna går i strejk.

Enligt flygbolaget kan så mycket som 250 avgångar och upp till 30 000 resenärer varje dag påverkas av piloternas strejk.

Ett flyg som skulle avgått till Malaga från Landvetter 16:15 under måndagen har ställts in. Något passagerarna fick reda på via mejl eller sms vid 13-tiden.

Om din flygning blivit inställd

1. Avboka din biljett och få en återbetalning

2. Boka om din resa till ett senare datum

3. Arrangera alternativ resa på egen hand

Källa: SAS

Familjen Sharastani bokade flyget för över två månader sedan och hade redan tagit sig igenom säkerhetskontrollen när de fick beskedet.

”Vi är jätteledsna nu”

– Vi såg att det poppade upp ”Inställt” på skärmarna. Vi förstod ingenting först men sedan kom någon och sa att vi skulle lämna, säger Fabiana Sharastani.

Vad har ni fått för besked?

– Vi vet inte någonting. De har bara skickat en länk till deras kundtjänst. Så nu vet vi ingenting, det är som ett lotteri och just nu är vi bara jätteledsna.

David Sharastani fyller i:

– Just nu får vi hoppas att det löser sig och att vi får pengarna tillbaka. Det är väl det vi hoppas på, men det är jättetråkigt. Det är första dagen på vår semester.

Flyg från Landvetter som kan påverkas av strejken

Tid, destination, flightnummer


Tisdag:

06.00, Split, SK1835

06.00, Stockholm, SK140

07.25, Aten, SK2939

12.45, Stockholm, SK0162

16.15, Malaga, SK6015

16.25, Palma, SK1815

Onsdag:

05.45, Alicante, SK1801

06.00, Stockholm, SK0140

06.05, Split, SK1835

12.55, Stockholm, SK0162

16.15, Malaga, SK6015

16.25, Pula, SK2941

Torsdag:

06.00, Stockholm, SK0140

06.30, Palma, SK1015

07.00, Split, SK1835

13.40, Stockholm, SK0158

13.45, Stockholm, SK0162

16.15, Malaga, SK6015

17.20, Alicante, SK1801

Fredag:

06.05, Split, SK1835

13.00, Stockholm, SK0162

16.30, Malaga, SK6015

Lördag:

06.55, Stockholm, SK0140

07.00, Split, SK1835

15.30, Palma, SK1815

Mohammad fastnade i flytten

Mohammad Hassini, 28, är inte fast på Arlanda på grund av någon semester – han skulle med flyget till Dusseldorf för att flytta dit.

– Det var jobbigt faktiskt, jag hade ingenstans att ta vägen, säger Mohammad Hassini.

Efter att ha försökt få hjälp av SAS utan resultat så hittade Mohammad Hassini ett nytt flyg som han bokade in.

”Hade hoppet uppe lite eftersom det är en charterresa”

Nathalie Lindholm, 23, skulle flyga till Korfu i Grekland när beskedet kom. Eftersom det var en charterresa höll hon hoppet uppe en stund extra.

– Vi hade förväntat oss lite information och att de kanske kunde fixa ett ersättningsflyg eller liknande men sedan fick vi ett meddelande att de avbryter resan och vi får pengarna tillbaka i stället.

Vad gör ni nu?

– Nu blir det att gå hem och kanske försöka hitta någon sista minuten-resa.

Robert Rosenqvist checkade under måndagen in på Kastrups flygplats i Köpenhamn för att flyga till Kreta med en stor del av släkten. De elva resenärerna i sällskapet tog sig genom säkerhetskontrollerna och satt och åt när beskedet kom.

– Besvikelsen var ju total, säger Robert Rosenqvist.

Robert Rosenqvist med familj fastnade på Kastrup.
Foto: Privat

De senaste dagarna har han följt utvecklingen och funderade på att försöka boka om biljetterna.

– Vi trodde att de skulle lösa det på något vis. Eftersom det skjutits fram hela tiden har det varit svårt att boka om när vi är så många.

Familjen väntar nu på att kunna ta sig tillbaka till Malmö – och har fått tag på ett nytt flyg i morgon.

– Vi fick jättebra hjälp från TUI som kunde ordna flyg från Landvetter i morgon. Nu drar vi snart till Göteborg och försöker få tag på hotell där.

Familjen Esberg från Vara satt i bilen när mamma Ida fick ett sms från SAS med beskedet om att flyget till Malaga var inställt.

– Det stod kort och gott att flyget var inställt. Och så någon länk till kundtjänst, men det går ju inte att komma fram till SAS, säger Ida Esberg.

Inga SAS-anställda på plats

De bokade resan för ett halvår sedan och som det ser ut nu vet de inte vad de ska göra.

– Vi har ingen plan nu, vi kollade om det gick att boka om resan till ett annat datum men det verkar vara slutsålt. Så jag vet faktiskt inte. SAS har ju inga personer här på plats så man får ingen information. Det är för dåligt, säger Stig Esberg.

Den enda information de drabbade resenärerna i dagsläget har fått har kommit via mejl och sms. Utöver det har SAS lämnat ett informationsblad där de ger de påverkade resenärerna tre alternativ.

Bristen på information är det som irriterar Susanne Frohm mest. Hon skulle också med flyget till Malaga.

Informationsbladet som SAS lämnat vid inchekningsdesken.
Foto: FOTO: HENRIK JANSSON

25 avgångar från Landvetter kan ställas in

– Jag vet inte vad som händer nu. Man får ju ingen information. Här hjälper de inte till överhuvudtaget och det finns inga personer från SAS här, säger hon och fortsätter:

– De hänvisar en till kundtjänst och där går det inte att komma fram så allt är väldigt oklart.

Flight SK6015 till Malaga är inte de enda SAS-flyget från Landvetter som är i fara. Den kommande veckan kan hela 25 avgångar från Göteborg ställas in, enligt SAS hemsida.


Skistars vd om SAS-beskedet: ”Strejkkulturen drabbar varumärket”

Stefan Sjöstrand, vd för Skistar, intervjuas i Almedalen om pilotstrejken som påverkar turisternas resealternativ till Skistars anläggningar

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.