Svenskarna är ett av folken som äter mest lösgodis i hela världen.
Johan Bergström, 36, och Terése Roupé, 39, som bor i Täby med sina fem barn, berättar att de tänker mycket på vad familjen äter.
– Vi äter mycket frukt och grönt och läser innehållsförteckningar. Men vi tycker också att det är sunt att äta gott ibland, säger Terése Roupé, som själv jobbar som hälsopedagog.
När familjen skulle handla godis på Coop inför midsommar noterade de hur stora vissa lösgodisbitar är, till exempel lösgodisvarianter av originalen Ahlgrens bilar och Gott och blandat.
– Alla vet att godis hör till undantagen i veckans energikonsumtion. Det är dock svårare att välja rätt mängd när varje godisbit blir större än vad man är van vid, säger Terése Roupé.
– Godisföretagen vill så klart sälja mer godis, och det är deras jobb. Men det är viktigt att butikerna hjälper en att göra bra val för både hälsan och miljön, säger Johan Bergström.
Paret vill betona att de tycker att alla människor har eget ansvar för vad de äter. Men de vill också att det ska vara lätt att göra rätt val. Därför publicerade de en egen liten storleksjämförelse på Facebook.
– Allt blir större, inte bara godisbitarna, utan även exempelvis portionsstorlekar. Det är synd för att det leder till att många människor mår dåligt, säger Terése Roupé.
Hon betonar att deras kritik inte specifikt handlar om Coop, där de handlade godiset, utan om en generell trend i samhället.
Louise Stephan, pressansvarig på Coop, säger att hon förstår att det ibland kan vara svårt för föräldrar att sätta bra gränser för sina barn. Men hon påpekar att Coop arbetar mycket med att ha ett brett sortiment med goda alternativ, och satsar till exempel på ekologiskt.
– Varje familj får försöka hitta en lagom mängd. Ansvaret ligger i en kombination av vad vi kan erbjuda och kundens eget ansvar. Vi tycker att kunden fritt ska kunna välja vad de vill ha utifrån situation, till exempel om det är vardag eller helg, säger Louise Stephan.
Informationsdirektör Jacob Broberg på Cloetta, som levererar lösgodis till Coop, tycker inte att de stora storlekarna är ett sätt att sälja mer.
– Lösgodis är av karaktären att du själv väljer hur mycket du vill äta. Du vet vad det väger, säger han.
Jacob Broberg försäkrar att de inte försöker lura människor på något sätt.
– Godishyllan är en av de ärligaste hyllorna i affären. Ingen går till godishyllan och förväntar sig hälsokost. Det stora problemet är de dolda sockerfällorna som exempelvis finns i yoghurt och flingor.