Iain Ashbourne räddade julen för familjen Turley. Foto: EXPRESS & STARIain Ashbourne räddade julen för familjen Turley. Foto: EXPRESS & STAR
Iain Ashbourne räddade julen för familjen Turley. Foto: EXPRESS & STAR
Iain Ashbourne, som åkte tillbaka till sin butik och packade bilen full med julklappar. Foto: EXPRESS & STARIain Ashbourne, som åkte tillbaka till sin butik och packade bilen full med julklappar. Foto: EXPRESS & STAR
Iain Ashbourne, som åkte tillbaka till sin butik och packade bilen full med julklappar. Foto: EXPRESS & STAR

Familjens julklappar stals – då ryckte Iain in som tomte

Publicerad

LONDON. Inbrottstjuvarna slog till på julafton och stal alla presenter. 

Butiksägaren Iain Ashbourne kallas nu för den riktiga tomten – efter att ha räddat julen för en småbarnsfamilj, skriver Express & Star.

Tjuvarna slog till mot familjen Turleys hem i Walsall utanför Birmingham i England på julafton när den ensamstående tvåbarnsmamman Amy, 38, arbetade nattskift som sjuksköterska. När hon kom hem upptäckte hon att huset vänts upp och ner och att barnens julklappar under granen, värda nära 7000 kronor, hade öppnats och stulits. 

Svägerskan Gail Perkins berättade om vad som hänt på Facebook, vilket väckte en hel del reaktioner och flera som lämnade kommentarer ville hjälpa till. 

Fyllde bilen med klappar

En av de som bestämde sig för att ingripa var butiksägaren Iain Ashbourne, som åkte tillbaka till sin butik och packade bilen full med julklappar. Han körde sedan hem till den inbrottsdrabbade familjen – så att barnen Oliver, 7, och Sam, 4, inte skulle bli tomhänta under julen.

– Det var fantastiskt. Iain hade till och med tagit med sig omslagspapper och batterier, säger Amy Turley till Express & Star och fortsätter:

– Han förvandlade en hemsk upplevelse till något riktigt hjärtevärmande. Han var fantastisk. Mina pojkar fick mer jul än vad jag någonsin hade kunnat ge dem. 

Kallas för jultomten

Butiksägaren Iain, som nu kallas den riktiga jultomten, berättar att han först trodde att han inte skulle göra något eftersom det köpcentrum där hans butik ligger var låst för julen. Till slut lyckades han få tag i vakterna, som öppnade för honom. 

– Jag har barn i samma ålder och kunde bara föreställa mig hur det var för Amy. Man kan vara en miljonär men oavsett vem du är eller hur mycket pengar du har kan du inte köpa nya julklappar om butikerna inte är öppna, säger han till tidningen. 

Polis har vädjat till allmänheten om hjälp för att få fast inbrottstjuvarna, som lämnade efter sig både fot- och handavtryck på brottsplatsen.

Relaterade ämnen
Tomas Kvarnkullen
Tomas Kvarnkullen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag