Odd Reitan, 64, och sonen Magnus, 40, tjänar hundratals miljoner på Pressbyråns franchisetagares slit. Foto: Benjamin A. WardOdd Reitan, 64, och sonen Magnus, 40, tjänar hundratals miljoner på Pressbyråns franchisetagares slit. Foto: Benjamin A. Ward
Odd Reitan, 64, och sonen Magnus, 40, tjänar hundratals miljoner på Pressbyråns franchisetagares slit. Foto: Benjamin A. Ward
Odds andre son Ole Reitan, 43. Foto: Øistein Norum Monsen/DagbladetOdds andre son Ole Reitan, 43. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet
Odds andre son Ole Reitan, 43. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet
När Odd Reitan fyllde 60 år chartrade han ett flygplan och bjöd 200 gäster till sin slottsliknande villa i Marbella.När Odd Reitan fyllde 60 år chartrade han ett flygplan och bjöd 200 gäster till sin slottsliknande villa i Marbella.
När Odd Reitan fyllde 60 år chartrade han ett flygplan och bjöd 200 gäster till sin slottsliknande villa i Marbella.
Ole Reitan bor i detta 700 kvadratmeter stora hus i centrala Oslo. Den ska ha kostat över 100 miljoner kronor. Foto: Gorm K Gaare / Eup-Berlin.ComOle Reitan bor i detta 700 kvadratmeter stora hus i centrala Oslo. Den ska ha kostat över 100 miljoner kronor. Foto: Gorm K Gaare / Eup-Berlin.Com
Ole Reitan bor i detta 700 kvadratmeter stora hus i centrala Oslo. Den ska ha kostat över 100 miljoner kronor. Foto: Gorm K Gaare / Eup-Berlin.Com
Magnus Reitan köpte det här huset för drygt 50 miljoner kronor. Och renoverade det för 90 miljoner.Magnus Reitan köpte det här huset för drygt 50 miljoner kronor. Och renoverade det för 90 miljoner.
Magnus Reitan köpte det här huset för drygt 50 miljoner kronor. Och renoverade det för 90 miljoner.

Familjen lever i lyx på franchisetagarnas slit

Publicerad

Den norska miljardären Odd Reitan, 64, och hans söner är ägare till Pressbyrån och tjänar årligen hundratals miljoner kronor.

Samtidigt måste Pressbyråägarna jobba 10-14 timmar per dag - och flera av dem är konkursmässiga.

– Det är för jävligt, säger Erik som tidigare ägde en Pressbyråbutik.

Expressen har granskat boksluten för Pressbyråägarna i Stockholm, Göteborg och i Malmö för 2014. Boksluten är ingen munter läsning.

De sammanlagda vinsterna (efter finansnetto) för 88 Pressbyråer i de tre största städerna uppgick till endast 10,9 miljoner kronor för 2014. Det innebär en genomsnittlig vinst på bara drygt 123 000 kronor per Pressbyrå och år.

Vinsten till familjen Reitan

Expressens granskning visar också att nio av de 88 butikerna är konkursmässiga och fyra har likviderats.

Orsaken: Småföretagarna som driver butikerna tvingas betala upp till hälften av sina bruttovinster till den norska familjen Reitans bolag.

Erik, som egentligen heter något annat, ägde tidigare en Pressbyrå. Han vill inte framträda med sitt riktiga namn. Han är rädd om sitt nya jobb och känner också oro för familjen Reitans jurister.

Hans butik omsatte tiotals miljoner kronor per år, men trots det hade han bara råd att ta ut en nettolön på 22 000 kronor per månad - och under de sista månaderna tog han inte ut någon lön alls. Ändå jobbade han nästan dygnet runt.

Hans omsättning skulle i normalfallet ha inneburit miljonvinster varje år - men dessa tog Reitan hand om.

– Reitan tog ut för stora serviceavgifter för mig och på andra franchisetagare. I praktiken innebar det att de tog hälften av min bruttovinst, sen fick jag stå för alla rörliga kostnader som personal, svinn, telefon med mera, säger Erik.

Tar stor del av vinsten

Den norska familjen Reitan som äger varumärkena Pressbyrån och 7-Eleven är däremot de verkliga vinnarna via sitt svenska bolag Reitan Convinience AB.

Familjen består av pappa Odd Reitan, 64, och hans söner Magnus Reitan, 40, och Ole Reitan, 43.

Genom ett franchiseupplägg, som varje Pressbyråägare och 7-Elevenägare måste skriva under, tar Reitan så kallade serviceavgifter från 30 upp till drygt 50 procent på varje pressbyråägares bruttovinst.

För serviceavgiften betalar Reitan Convinience AB Pressbyråernas och 7-Eleven butikernas lokalhyror, marknadsföring, administration och bokföring.

 

LÄS ÄVEN: Hemligt avtal har butiker i järngrepp.

Ett av de största företagen

Pressbyråägarna får sedan betala löner och alla butiksvaror som köps in från ett av Nordens största dagligvaruhandelbolag - Axfood - där Reitangruppen är den näst störste aktieägaren efter den svenska miljardärskan Antonia Ax:son Johnson.

Reitan äger 15,6 procent av aktierna och Odd Reitan sitter också med i Axfoods styrelse.

Reitangruppen i Norge är ett av de större norska företagen och äger även varumärkena Rema 1000 (norsk matvarukedja) och Uno-X gruppen med bensinstationer i Norge och i Danmark samt ett stort fastighetsbestånd.

Äger flera miljonfastigheter

Magnus Reitan basar över Reitan Convinience AB i Sverige som gjorde 241 miljoner kronor i vinst efter finansnetto på de svenska Pressbyråerna och 7-Elevenbutikernas serviceavgifter under 2014. På tre år har aktieägarna tagit ut aktieutdelningar på 727 miljoner kronor.

Och familjen snålar inte med miljonerna när det gäller privat konsumtion.

2003 köpte Magnus Reitan en drygt 400 kvadratmeter stor villa i det exklusiva området Nesøya utanför Oslo för 30 miljoner kronor, sålde huset några år senare för 35 miljoner kronor. Han köpte därefter ett hus i centrala Oslo för drygt 50 miljoner kronor, som han enligt den norska tidningen Finansavisen, renoverade för 90 miljoner kronor.

Hus värt 100 miljoner

Även hans bror Ole Reitan bor i centrala Oslo i detta townhouse på drygt 700 kvadratmeter. Huset ska enligt norska medier med renovering ha kostat över 100 miljoner kronor.

När Odd Reitan fyllde 60 år chartrade han ett flygplan och bjöd 200 gäster till sin slottsliknande villa i Marbella.

Odd Reitan är en selfmade miljardär och har spelat med i ett dansband. Även sonen Magnus Reitan, som i norska medier beskrivs som en playboy, går gärna upp på scenen och sjunger Robbie Williams-låtar på Reitans personalfester.

Hårda affärsnypor

Men bakom den trevliga och leende fasaden döljer sig både pappans och sönernas hårda affärsnypor.

Om kritiken för sina franchisetagare har Odd Reitan tidigare sagt i den norska författaren Christian Geelmuydens intervjubok "Rikes tillstand": "Alla är inte lämpade att driva eget. Då bör du hitta på något annat. Kritiken jag tar till mig är att vi i några fall valt fel människor".

När Expressen kontaktar svenska Reitan Convinience vd Magnus Carlsson, 50, och redovisar resultaten från 88 Pressbyråägares bokslut avböjer han en intervju och vill bara ha frågor på mejl.

Och så här svarar han: "De flesta av de som driver butik hos oss tjänar bra. I snitt är resultatet före ägarlön drygt 600 000 kronor" (sedan ska ägaren betala moms, sociala avgifter och skatter på lönen, red. anm.)

Om att flera Pressbyråägare tvingats till likvidation skriver Carlsson: "Det är beklagligt och inget vi eftersträvar och det finns olika skäl till situationen för varje enskilt bolag".

Om aktieutdelningarna på 727 miljoner kronor svarar han så här: "Aktieutdelning är en ägarfråga som jag inte kan kommentera. Däremot vill jag kommentera att Reitan Convinience varje år investerar 100 miljoner kronor i butikerna i Sverige för att även i framtiden vara konkurrenskraftiga och ha lönsamma butiker".

Miste kontrakt efter kritik

Men flera Pressbyråägare som Expressen har haft kontakt med pratar i stället om långa arbetsdagar, dåliga löner och marginella vinster.

– När du ska öppna en Pressbyrå snackar de om möjligheterna att göra bra vinster, men verkligheten är en helt annan. Jag jobbade stenhårt och höjde butikens omsättning år efter år, men då höjde Reitan i stället serviceavgiften, säger Erik.

I dag har han ett nytt jobb, men har stora privata skulder efter sin tid hos Reitan.

– Jag kritiserade ägarna och tog upp frågor om deras vinster och serviceavtalen och då miste jag mitt kontrakt. Jag var tvungen att ta lån för att klara vardagen. De kramade ut varenda krona ur oss franchisetagare... det känns förjävligt och de borde skämmas, säger Erik.

Ägaren Magnus Reitan, som också är styrelseordförande i svenska Reitan Convinience AB, vill inte kommentera vinsterna på hundratals miljoner kronor och pressbyråägarnas dåliga resultat.

Så här skriver Reitangruppens pressansvarige i ett mejl till Expressen:

"Vd Magnus Carlsson har redan svarat på dina frågor och vi vill inte kommentera saken ytterligare."

Pressansvarige skriver också:

"Vi räknar med att du tar upp att vinsterna är efter att butiksägarna tagit ut lön."

Men Expressens granskning visar inte på några stora löner för butiksägarna.

Tvingas jobba långa pass

Flertalet pressbyråägare i granskningen har löner på cirka 25 000 kronor per månad - före skatt. Och för lönen tvingas flera butiksägare jobba 10-14 timmar per dag, alla dagar i veckan.

Men vd:n Magnus Carlsson svarar inget på frågan om de hårda villkoren som franchisetagarna berättar om:

"Det är många som vill bli köpmän i våra butiker i de tre storstadsregionerna", skriver han bara i sitt mejlsvar till Expressen.

Men Erik skulle aldrig rekommendera någon att bli pressbyråägare.

– Jag skulle inte rekommendera någon att skriva på papper och öppna ett franchisebolag tillsammans med Reitan.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag