Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Minut för minut – planets resa innan dödskraschen

Nio personer miste livet i flygkatastrofen
Räddningstjänsten får de första larmen 14.08.00. Den sista uppmätta höjden är 390 meter och 14.08.43 försvinner signalen från planet.Foto: Flightradar24.com
Olyckan inträffade vid Storsandskär strax söder om Umeå.Foto: Johan Gunseus

34 minuter och 43 sekunder.

På den korta tiden hinner fallskärmshopparnas rutinmässiga flygtur förvandlas till en tragedi.

Västerbottens-Kuriren har kartlagt den ödesdigra resan från Umeå flygplats fram till kraschen minut för minut.

I söndags samlades åtta fallskärmshoppare samt en pilot på Umeå flygplats. Hopparna skulle som vanligt ut på en flygtur för att hoppa fallskärm.

Vädret är lugnt och Mats Johansson, pilot och ordförande i Umeå flygklubb, ställer upp sitt plan på startbanan bakom hopparnas plan. Han har berättat att de nio ombord på olycksplanet var hans kamrater.

Startar 13.34

– De startade och strax efter fick jag tillstånd att starta, har han berättat.

Klockan 13.34 lämnar olycksplanet flygplatsen. Mats Johansson lyfter en minut senare och ligger efter fallskärmshopparna i flera minuter tills de viker av åt olika håll.

Elin Jönsson om tillståndet i Umeå efter flygkraschen

– De steg som vanligt, som man alltid gör. Sedan fortsatte de stiga och försvann bakom molntäcket, medan vi planade ut på lägre höjd och fortsatte söderut. Det var det sista jag såg av dem, har Mats Johansson sagt till TT. 

Allt är normalt. Olycksplanet stiger till en höjd av 3 750 meter och ligger 13.55 över Obbola i kurs mot Holmsund, skriver Västerbottens-Kuriren som kartlagt händelseförloppet under den dödsbringande resan minut för minut.

Vänder mot Umeå

Planet fortsätter att stiga – och vänder tre minuter senare tillbaka mot Umeå. Det håller rak kurs. Vid denna tidpunkt är ett annat plan, flight SCW282L, på ingång. Det har avgått från Bromma flygplats i Stockholm.

Klockan 14 har fallskärmshopparnas plan nått en höjd av 4 050 meter. Samtidigt är det andra flygplanet på väg in för landning. Olycksplanet girar åt höger och cirkulerar ett extra varv. Enligt VK kan det bero på att Brommaplanet ska landa, men Luftfartsverket vill inte kommentera den uppgiften, skriver tidningen.

Fem minuter senare landar SCW202L. Olycksplanet har fortsatt att cirkulera och styr kursen tillbaka mot Umeå flygplats. Också Mats Johansson är på väg tillbaka med sitt plan, han ligger nu ovanför Sörmjöle.

Flygkraschen i Umeå.

Passerar ön Storsandskär

14.07.07 har olycksplanet just flugit förbi ön Storsandskär och nått sin högsta höjd, 4 170 meter, och ändrar skarpt kurs, enligt VK.

Mats Johansson hör över radion planets dialog med kontrolltornet, även om han inte ser fallskärmshopparnas plan. Han hör flygledningen be fallskärmshopparna att vänta till det kommersiella planet passerat. Sedan gav flygledarna piloten klartecken att låta dem hoppa ut.

– Då hörde jag hur tornet gav dem klartecken att hoppa. Sedan blev det tyst. Vilket inte är ovanligt eftersom hopparna då har lämnat planet. Piloten svarade på samma sätt ”klart fälla” och sedan fick han order om att sjunka norr ut, har Mats Johansson sagt till Dagens Nyheter.

Tappar höjd

14.07.14 börjar planet tappa höjd. Nio sekunder senare är det nere på 3 300 meter och ytterligare 26 sekunder senare har det sjunkit till 1 560 meters höjd. Planet faller nästan 100 meter per sekund, skriver VK.

Räddningstjänsten får de första larmen 14.08.00. Den sista uppmätta höjden är 390 meter och 14.08.43 försvinner signalen från planet.

Flygledarna ber Mats Johansson att leta efter platsen där planet kraschat.

– Sedan blev allt tyst och jag fick besked från tornet att börja söka efter ett plan som havererat. Jag kunde aldrig tro att det var mina kamrater, har han berättat för DN.

Mats Johansson kan 14.16 meddela kontrolltornet att haveriplatsen är ön Storsandskär.

Fallskärmsförbundet: ”En dag fylld av stor chock”

Kraschen minut för minut

Söndagen den 14 juli 2019

13.34. Olycksplanet lyfter från Umeå flygplats

14.01.  Ett annat plan närmar sig Umeå. Fallskärmshopparnas plan, som vänt tillbaka mot Umeå, cirkulerar i luften.

14.07.07. Planet når sin högsta höjd, 4 170 meter, strax efter ön Storsandskär.

14.07.14. Planet börjar tappa höjd och faller snabbt nära 100 meter i sekunden.

14.08.43. Signalen från planet försvinner.

Källa: Västerbottens-Kuriren