Celebert besök. Kronprinsessan Victoria på väg in i Blå salen med SKTF:s Ove Jansson. Foto: Emil Nordin
Celebert besök. Kronprinsessan Victoria på väg in i Blå salen med SKTF:s Ove Jansson. Foto: Emil Nordin

Facket lade fyra miljoner på jättefest

Publicerad
Uppdaterad
Fackförbundet SKTF firade i helgen 75-årsjubileum och lanserade sitt nya namn Vision.
Expressen kan i dag avslöja att man lade fyra miljoner av medlemmarnas pengar på att bjuda in 800 personer till en jättefest, hyra hela stadshuset och ta in några av Sveriges kändaste komiker.
Samma förbund höjde avgiften för medlemmarna så sent som i mars.
- Det är en jättedyr fest, det går inte att gömma undan, säger Torbjörn Bredin, kanslichef på Vision.
Torbjörn Bredin, kanslichef.Foto: Andy Prhat
Inhyrda. Felix Herngren och Kristin Kaspersen stod för underhållningen i Stadshuset.Foto: Emil Nordin
Fackförbundet SKTF bytte ny- ligen namn till Vision. För att fira detta ställde man till med en jättefest i Stadshuset i Stockholm. Mer än 800 gäster möttes av skådespelare och artister redan utanför portarna, som dansade och spelade musik iklädda tids­enliga dräkter från 1936, då SKTF bildades.
En av gästerna på den röda mattan var Kronprinsessan Victoria. Inne i Blå hallen bjöds det på trerätters middag med cheesecake, oxfilé och fläder- och jordgubbsmousse.
Ett av vinerna som serverades var Château Gravas, som kostar 299 kronor på Systembolaget.
Fackförbundet hade hyrt in både Felix Herngren, Johan Rheborg och Kristin Kaspersen för att underhålla gästerna. Efter middagen var det dans i Gyllene salen.

"Det är en jättedyr fest"

Expressen kan i dag avslöja att hela kalaset kostade förbundets medlemmar fyra miljoner kronor.
- Själva festen kostade fyra miljoner. Vi släppte vårt namn där, så vi satsade ganska rejält, säger Torbjörn Bredin, kanslichef på Vision.
I summan ingår alla kostnader för att arrangera festen. Hyran av Stadshuset, inklusive mat och vakter, gick på 1,3 miljoner.
- Det har varit viktigt för oss att få ut vårt budskap om att vi håller på att bli ett helt nytt fackförbund. Vi vill peppa våra förtroendevalda att gå ut på måndag och vara ambassadörer för ett helt nytt fackligt arbetssätt, säger Torbjörn Bredin.
- Men det är en jättedyr fest, det går inte att gömma undan.
Så sent som i mars höjde Vision avgiften för sina medlemmar. På grund av att många medlemmar blev arbetslösa tvingades för­bundet höja avgiften för inkomstförsäkringen med elva kronor.
- Vi var tvungna att höja avgiften ganska rejält för inkomst­försäkringen. Fast vi sänkte också avgiften på andra försäkringar samtidigt, säger Bredin.

Ytterligare 3,5 miljoner

Själva namnbytet, med all administration som det innebär, kostade ytterligare 3,5 miljoner.
- Om syftet var att fira namn­bytet så framstår festen som löjligt dyr. Kommunikativt så framstår den som ett rent hjärnsläpp. Det är en sak om ett företag - som går med vinst - spenderar pengar men här är det ett fackförbund vars inkomstkälla är föreningsavgifter. Då måste man vara försiktig hur man förvaltar de pengarna eller i alla fall redovisa varför man spendera dem som man gör, säger Peter Karaszi, pr-konsult och pr-expert.
Expressen har sökt Visions förbunds­ord­förande Annika Strand­häll, men hon har inte gått att nå.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag