Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Facebooks helomvändning – för att skydda användarna

Facebook har varit i blåsväder sedan det uppdagades att Cambridge Analytica kommit över 50 miljoner användares data. Foto: PAUL SAKUMA / AP TT NYHETSBYRÅN
Facebook vill visa världen att de är seriösa med att användarnas data ska skyddas bättre. Foto: MATT ROURKE / AP TT NYHETSBYRÅN

Annonsköpare på Facebook har kunnat köpa in data från stora marknadsföringsföretag som exempelvis Cambridge Analytica.

Nu ska Facebook sluta sälja information om användarna till sådana företag, skriver Business Insider.

En annonsköpare på Facebook kan hämta data från tre källor. Dels Facebooks egna data om vad användarna gillar och interagerar med, dels från sin egen kunddatabas. De kan även köpa in data från stora marknadsföringsföretag.

Men att annonsköpare ska kunna köpa in data från marknadsföretag kommer nu att upphöra om sex månader, skriver Facebook i ett blogginlägg:

”Vi tror att det här steget, som sker över de närmaste sex månaderna, kommer att hjälpa till att skydda folks integritet på Facebook”.

Funktionen ”Partner categories” stängs

Funktionen ”Partner categories”, som nu stängs ned, har sedan tidigare använts av marknadsföringsföretag för att tanka ut data om användarna. De har kunnat samla data från många olika källor om användarna och använt det för att skapa profiler för enskilda personer i syfte att sälja riktade annonser till Facebookanvändare. 

Information som Facebook tidigare har delat med sig av till marknadsföringsföretag är till exempel om en person äger ett hus, om personen letar efter en ny bil på marknaden eller om man är en stamkund av ett visst märke eller en viss produkt, skriver Business Insider.

Informationen som Facebook inte längre kommer förse marknadsföringsbolag med går dock att få tag i via andra som lagrar data.

Ett exempel som Business Insider beskriver är att ett tandkrämsmärke kommer inte längre kunna använda tredjehandsuppgifter för att rikta sin reklam mot personer ofta handlar på stormarknader. Men de kommer kunna använda data från själva stormarknaderna för att räkna ut om en reklam som de haft på Facebook nådde fram till rätt målgrupp.

Förändringen sker efter kritiken över hur de använt tredjehandsinformation som samlats in via appar som marknadsföringsföretag som Cambridge Analytica skapat.

Cambridge Analytica fick tillgång till personlig information från 50 miljoner Facebookanvändare och sålde det vidare till Donald Trumps presidentvalskampanj, som skickade ut personliga annonser till deras målgrupp.

 

Andra förändringar på Facebook

* Facebook ska presentera nya verktyg som ska göra det enklare för användarna att se vilken data som Facebook lagrat. I mobilappen har Facebook även flyttat inställningar som legat på olika ställen till ett enda ställe. 

* Det blir möjligt att göra inställningar kring säkerheten när det gäller inloggningar samt möjlighet att radera sökhistorik med mera.

* Dessutom introduceras det nya verktyget Access Your Information där användarna på ett enda ställe kan se all aktivitet som Facebook loggat. Det ska även bli enklare att ladda ned all sin data.

* Facebook ska uppdatera användarvillkoren för att göra det tydligare vilken data som samlas in och hur den används.

* Man kommer att ytterligare begränsa utvecklarnas tillgång till information. Till exempel kommer en app inte längre ha tillgång till informationen om användaren i fråga inte har använt appen på tre månader. 

* Appar kommer inte längre att få mer inloggningsdetaljer än användarnas namn, profilbild och mejladress. Facebook kräver att utvecklare inte bara blir godkända utan också att de skriver under ett kontrakt för att få be om lov att få tillgång till privat information. 

* Facebook ska försäkra sig om att användarna vet vilka appar de delat sin personliga information med. Nästa månad kommer alla att få ett verktyg längst upp i sitt flöde, där man kan se vilka appar man använder samt hur man stänger av deras tillgång till information Det finns redan ett sådant verktyg under inställningar, men nu ska Facebook se till att alla ser det.

Källa: TT

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!